لغواستیضاح روحانی از سوی هیات رییسه مجلس

موضوع استیضاح حسن روحانی همچنان پر تواترترین خواسته‌ی بسیاری از نمایندگان است و با وجود تاکید برخی گروه های سیاسی اصول‌گرا بر ضرورت تداوم دوره‌ی کوتاه‌مدت باقیمانده از دولت دوازدهم و با وجود انتشار اخباری از بیت رهبری در خصوص تاکید رهبر انقلاب اسلامی بر ادامه‌ی دولت حسن روحانی، برخی از فعالان اصول‌گرا در مجلس یازدهم همچنان بر پایان دولت روحانی و تشکیل زودهنگام دولت سیزدهم تاکید دارند.
روز سه شنبه صادق کوشکی یکی از فعالان سیاسی اصولگرا در مجلس یازدهم با بیان این موضوع که اگر مجلس انقلابی عمل کرده بود تا حالا روحانی از دولت خارج شده بود، اظهار داشت اگر دولت روحانی خاتمه می‌یافت، دلار در مرز ۱۱ و ۱۲ هزارتومان مانده بود و به بیش از۳۰ هزارتومان صعود نمی‌کرد.
وی در واکنش به دلایل عدم استیضاح رئیس جمهور، ضعیف بودن اکثریت مجلس و همچنین فرصت‌طلب بودن یک اقلیت قوی در مجلس را از جمله مهم‌ترین دلایل و عوامل عدم استیضاح حسن روحانی عنوان کرد و با اشاره به اینکه مجلس فعلی نمایندگان انقلابی کمی دارد، اظهار داشت بسیاری از اصول‌گرایان حاضر در مجلس همان کسانی هستند که به کابینه روحانی رای اعتماد دادند و برجام را نیز در کمتر از ۲۰ دقیقه پذیرفتند.
این نماینده اصول‌گرا با بیان اینکه مجلس فعلی یک مجلس اصول‌گرای ضعیف است، اظهار داشت برخی از نمایندگان انقدر ضعیف هستند که تاکنون چندین با جناح و طیف خود را تغییر داده‌اند.
کوشکی همچنین با ابراز تاسف از عدم استیضاح حسن روحانی طرح سوال از رئیس جمهور را فاقد ضمانت اجرایی دانست و با اشاره به بی‌فایده بودن این اقدام، اظهار داشت هر روز که حضور روحانی در مسند کار ادامه یابد زیان عمیق و وسیعی هم برای کشور حاصل خواهد شد. وی با اشاره به کاهش ارزش پول ملی در مدت کوتاه، تحمل حسن روحانی حتی برای یک روز را هم خسران و زیان‌بار و فاجعه‌بار دانست و گفت هر یک روز که روحانی در مسند قدرت باقی بماند، فاجعه‌ای برای امنیت و اقتصاد وآرامش مردم خواهد بود.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که با وجود ناکارامدی دولت روحانی و با وجود تیم ضعیف اقتصادی حسن روحانی، بزرگ‌ترین چالش اقتصادی دولت روحانی که به افزایش سرسام‌آور قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی انجامیده است، وجود تحریم‌های شدید ایالات متحده، بلوکه ‌شدن تمامی منابع ارزی ایران در خارج از کشور و کاهش قابل توجه منابع ارزی بانک مرکزی است که دولت روحانی نقش کمی در این معضلات داشته است و برعکس این اصول‌گراها هستند که با عدم همراهی با برجام و مشکلاتی که در مقابل برجام ایجاد کردند، زمینه را برای خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریم‌ها و تشدید مشکلات اقتصادی و تجاری بین‌المللی برای ایران ایجاد کردندو چنین معضلاتی را برای ایران و اقتصاد کشور به بار آوردند.
کوشکی در ادامه تصریح کرد تنها اتفاقی که باید برای کنترل وبهبود شرایط رخ بدهد این است که یک اراده انقلابی در مجلس شکل بگیرد و روحانی را به دلیل همه تخلفات و کارها و تصمیمات غلطی که داشته و کشور را به این وضعیت رسانده است، از قدرت اخراج کند.
وی در واکنش به اینکه عدم استیضاح حسن روحانی به خاطر مصلحت‌اندیشی بوده است، اخراج روحانی از قدرت را بهترین مصلحت در روزگار فعلی کشور دانست و آن را تنها اتفاقی دانست که به سود و منفعت کشور و مردم و نظام و انقلاب است.
این اظهارات وی در حالی عنوان می‌شود که بسیاری از نمایندگان بارها عنوان کرده‌اند که آیت‌الله خامنه‌ای استیضاح حسن روحانی را به مصلحت نمی‌داند و بارها تاکید کرده است که دولت سن روحانی باید در زمان مقرر و قانونی به اتمام برسد، نه اینکه با استیضاح به اخراج رئیس جمهور از دولت اقدام شود.
این نماینده اصولگرا با رد مداخله‌ی علی خامنه‌ای در موضوع استیضاح رئیس جمهوران ایران اظهار داشت این که آقای خامنه‌ای با استیضاح مخالف است یک ادعاست و قابل اثبات نیست. وی استیضاح رئیس جمهور را یک سازو کار قانونی برای مهار رئیس جمهور دانست که مانع از حرکت وی بر خلاف منافع ملی می‌شود.
کوشکی در ادامه‌ی اظهاراتش با اشاره به اینکه با اخراج روحانی و حذف دولت فعلی و روی کار آمدن یک دولت معمولی می‌توان بسیاری از خسارات و ویرانی‌های رخ داده را به سرعت جبران کرد، و یک دولت جدید روی کار آورد.
در همان حال احمدی امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم نیز با اشاره به اینکه اگر فرایند استیضاح رئیس جمهور شروع شود، حدود دو ماه طول می کشد تا با نتیجه برسد اظهار داشت تا استیضاح رئیس جمهو به نتیجه برسد زمان قانونی مهلت کار رئیس جمهور هم تمام شده است.
وی همچنین یا اشاره به اینکه حتی اگر یکی یا دو تا از وزرا استیضاح شوند، دولت روحانی سقوط خواهد کرد، اظهار داشت مجلس با مصلحت اندیشی به دولت کمک خواهد کرد تا به راحتی به خرداد ماه سال آینده یعنی پایان مهلت خود قانونی برسد
.اما در اخرین تحول محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استیضاح رئیس جمهوری نصاب لازم را نداشته است، گفت که در صورت مطرح شدن استیضاح شخص رئیس مجلس در این باره تصمیم گیر است.
وی گفت استیضاح رئیس جمهوری طبق قانون نیازمند حداقل یک سوم نمایندگان را دارد که اگر درحد نصاب ارائه نشود اصلاً طرح استیضاح از سوی هیئت رییسه تحویل گرفته نمی‌شود.
وی افزود تا جایی که من می‌دانم این استیضاح نصاب لازم را نداشته اما اگر از این به بعد نصاب پیدا کند و به صورت رسمی مطرح و تحویل هیئت رئیسه مجلس شود این اختیار با رئیس مجلس است و ایشان باید در این زمینه تصمیم بگیرد که اقدامات بعدی به چه نحوی باشد.