روحانی و ادعاهای متناقض اقتصادی

در حالی که به خاطر تورم بی‌سابقه‌ی در ایران، توان اقتصادی مردم برای تامین نیازهای روزانه، میان مدت و بلندمدت به حداقل کاهش یافته است، و سبد خانوار به علت تورم بی‌سابقه و کاهش بحرانی ارزش ریال به حداقل رسیده است، حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز یک شنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ضمن اشاره به برنامه‌های دولت برای مقابله با جنگ اقتصادی امریکا، به افزایش درامدهای ارزی ایران در سال ۹۹ اشاره و تاکید کرده است که در امد ارزی در ایران در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۰ افزایش قابل توجهی داشته است.
این اظهارات حسن روحانی در حالی عنوان می‌شود که خود روحانی تاکنون بارها از بالابودن درامدهای ارزی دولت احمدی نژاد در این سال‌ها خبر داده و بارها روحانی و طرفداران او تاکید کرده‌اند که با وجود بالابودن قابل توجه درامدهای ارزی در ایران در این دوره و با وجودی که بالاترین میزان درامد ارزی در این سال‌ها نصیب دولت شده است، دولت احمدی نژاد این درامد گزاف ارزی را در خدمت توسعه کشور به کار نگرفته و بخش اعظم آن را به هدر داده است.
در همان حال اظهارات حسن روحانی در خصوص بالا بودن درآمدهای ارزی جمهوری اسلامی در سال ۹۹ در حالی عنوان می‌شود که به علت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، تقریبا تمامی منابع ارزی جمهوری اسلامی در خارج از کشور مسدود هستند و حتی با وجود فروش نفت در ماه پایانی شش‌ماهه‌ی نخست سال جاری، به علت همین تحریم‌ها،‌جمهوری اسلامی حتی امکان دریافت ارز حاصل از فروش نفت را هم پیدا نکرد. در همان حال حتی متحدان جمهوری اسلامی من‌جمله، چین، عراق و دیگر کشورهای منطقه هم به علت تحریم‌های امریکا علیه ایران، نه تنها منابع ارزی ایران را مسدود نکرده‌اند بلکه، از این فرصت برای طرح خواسته‌های غیرمعقول اقتصادی از ایران نیز استفاده کرده‌اند که در عمل به محدودشدن هرچه بیشتر منابع ارزی ایران انجامیده است.
حسن روحانی همچنین حمایت از معیشت خانوار را از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کنونی دولت دانست و با بیان اینکه برنامه‌های دولت در حوزه معیشت مردم و اقتصاد خانوار ایجاد ثبات و توازن منطقی در قیمت کالاهاست، اظهار داشت دولت در تلاش است تا با تشدید نظارت‌ها با نوسانات قیمتی مقابله کند. وی دلیل نوسانات قیمتی را ایجاد جو روانی توسط سودجویان دانست و از برنامه‌ی دولت برای مقابله با آن خبر داد.
گرچه رئیس جمهور در خصوص برنامه‌ی دولت برای مقابله با نوسانات قیمتی که حتی در حوزه‌ی مواد غذایی به نوسانات روزانه و حتی ساعتی هم رسیده است، توضیحی نداد، اما بسیاری از تحلیل‌گران، شرایط اقتصادی مردم را بسیار وخیم ارزیابی می‌کنند و با بیان این موضوع که افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها،‌ روز به روز زندگی روزمره‌ی مردم را با چالش و سختی مواجه می‌سازد، کمبود منابع ارزی را مهم‌ترین دلیل کاهش ارزش ریال و تورم بی‌سابقه و کمرکشندر ایران توصیف می‌کنند.
حسن روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش ضمن اشاره به این موضوع که دو سال و نیم از تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران گذشته است،‌ اظهار داشت با وجود این مشکلات، دولت با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده است، مانع از تحقق هدف امریکا در خصوص فروپاشی کشور شده است.
مقام‌های جمهوری اسلامی با وجود بحران گسترده‌ای که چه در حوزه‌ی اقتصادی و چه حوزه‌ی اجتماعی و ساختاری کشور ایران را فرا گرفته است، همچنان از شکست توطئه‌ی امریکا برای فروپاشی ایران خبر می‌‌دهند. این در حالی است که به گفته‌ی بسیاری از تحلیل گران ویرانی به بار آمده در ایران به واسطه‌ی گرانی کمرشکن و روزانه در کشور، گرانی وحشتناک مواد غذایی، که موجب سوءتغذیه گستزده در نسل‌های جوان و نوجوان در کشور و همچنین کودکان خواهد شد وتاثیر بلندمدت آن تا قرن‌ها باقی خواهد ماند، بسیار فراتر از آن فروپاشی سیاسی است که مقام‌های جمهوری اسلامی تصور می‌کنند که به خیال خود توطئه‌ی امریکا را در این خصوص شکست داده‌اند.
منظور مقام‌های جمهوری اسلامی از شکست توطئه‌ی امریکا در خصوص فروپاشی کشور تنها معطوف به عدم فروپاشی سیاسی است که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی تحقق نیافته است. این در حالی است که به گفته‌ی ناظران، عدم تحقق فروپاشی سیاسی هم نه به واسطه شکست توطئه‌ی امریکا بلکه به واسطه‌ی سرکوب گسترده توسط جمهوری اسلامی محقق شده است.
حسن روحانی در بخش دیگری از اظهارات بر ضرورت حفظ آرامش سیاسی و انسجام در کشور تاکید کرد و اظهار داشت همه مسئولان، فعالان، دلسوزان نظام و کشور باید با حفظ آرامش و عقلانیت سیاسی از اختلافات و منازعات جلوگیری کنند و اجازه ندهند برخی افراد معدود با انگیزه‌های گروهی، جناحی، مقطعی و زودگذر سیاسی آرزوهای دشمنان جمهوری اسلامی را محقق کنند.