سخنرانی روحانی در سازمان ملل ، شعارهای همیشگی بدون راه حل

حسن روحانی رییس جمهور ایران روز سه‌شنبه در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن اشاره به اتمام دوران سلطه و هژمونی، اظهار داشت باید به زورگویی و قلدرمآبی نه گفت و دنیایی امن‌تر و قانون‌مدارتر برای آیندگان فراهم ساخت.
تاکید حسن روحانی بر تامین آینده‌ی امن و قانونمدار برای آیندگان در سازمان ملل در حالی صورت می‌پذیرد که در ایران تمامی ملت ایران از تامین چنین آینده ای برای فرزندان خود محروم شده‌ند وسیاست‌های غلط جمهوری اسلامی و اقدامات چالش برانگیز جمهوری اسلامی که بدیهی ترین خواسته‌های ملت را نادیده می‌گیرد، سال‌هاست که نه تنها حال که آینده ملت را در جمهوری اسلامی به چالش کشیده است.
حسن روحانی همچنین با اشاره به شیوع کرونا در جهان، با بیان این موضوع که همه‌ی جهان دوران سختی را سپری می‌کنند، از جامعه‌ی جهانی به این علت که به جای همکاری، ب خت ترین تحریم‌ها و نقض آشکار منشور ملل متحد، و توافق‌های بین‌المللی شرایط سختی را به ملت ایران تحمیل کرده انتقاد کرد و اظهار داشت ملت ایران سال‌هاست که بهای آزادی‌خواهی و رهایی از سلطه و استبداد را پرداخت می‌کند.
رئيس جمهور در ادامه‌ی اظهاراتش بااشاره به نقش کلیدی و تلاش‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی در روندهای صلح و آشتی در منطقه، اظهار داشت ایران همواره نقش تاریخی خود را به عنوان محور صلح و ثبات منطقه به خوبی ایفا کرده است.
حسن روحانی همچنین در ادامه با بیان این موضوع که جمهوری اسلامی هرگز بر سر حقوق مردم فلسطین معامله نکرده است، تاکید کرد جمهوری اسلامی هرگز اشغال‌گری، نسل‌کشی، آواره‌سازی و نژاد پرستی را نادیده نگرفته و برسر قدس و حقوق مردم فلسطین، هرگز معامله نکرده است.
وی همچنین به تاکید جمهوری اسلامی بر برگزاری همه‌پرسی در فلسطین اشاره کرد و آن را راه حلی دموکراتیک برای حل مساله فلسطین عنوان کرد و به نقش جمهوری اسلامی در شکست دادن داعش و افراطی‌های مسلمان اشاره کرد.
حسن روحانی در ادامه با بیان این موضوع که این ملت شایسته تحریم نیست، و جواب صلح جنگ نیست،‌ اظهار داشت پاسخ رای ملت در ایران، تحمیل آشوب های خیابانی و حمایت از روندهای غیردموکراتیک نیست.
حسن روحانی در حالی از روندهای دموکراتیک در جمهوری اسلامی حمایت می‌کند و از اقداما ت دیگر کشورها برای حمایت از درگیری های خیابانی انتقاد می‌کند که سال‌هاست روندهای دموکراتیک در ایران مورد انتقاد قرار گرفته و بر نمایشی بودن آنها بارها تاکید شده است.
جمهوری اسلامی گرچه به صورت ظاهری و نمایشی اقدام به برگزاری انخابات می‌کند اما انتخابات در ایران هیچکدام از مشخصات یک انتخابات آزاد و اصطلاحا دموکراتیک را ندارد و در واقع مردم در انتخاباتی شرکت می‌کنند که از بین افراد از قبل انتخاب شده تعدادی را انتخاب کنند.
همچنین در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها بر ضرورت برگزاری همه‌پرسی برای نظرخواهی از مردم فلسطن برای تعیین شیوه حکومت بر این کشور دفاع می‌کنند که سال‌هاست یکی از مطالبات جدی مردم در جمهوری اسلامی برگزاری همه‌پرسی در خصوص کلیدی‌ترین مسائل و چالش‌ها در داخل ایران است. جمهوری اسلامی حتی در خصوص مذاکره با امریکا یا عادی سازی روابط بین‌المللی نیز تن به برگزاری همه‌پرسی و عمل بر اساس اراده‌ی ملت که همواره شعار آن را می‌‌دهد، نکرده است، اما در همان حال، همواره بر ضرورت برگزاری انتخابات و همه‌پرسی در دیگر کشورها در خصوص موضوعات مختلف کشوری تاکید دارد.
حسن روحانی در ادامه با بیان اینکه دولت های جهانی با فشار حداکثری حق حیات ایرانیان را هدف گرفته‌اند، از اینکه با فشار حداکثری معیشت و سلامت و حتی حق حیات همه ایرانیان هدف قرار گرفته‌ است انتقاد کرد و مدعی شد کشورهایی ایران را مسئول شکست‌های منطقه‌ای می‌دانند، به طور مستقیم در منطقه مشغول آتش‌افروزی هستند.
روحانی افزود آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر مردم ایران تحمیل کند و نه جنگ را، و تاکید کرد زندگی با تحریم سخت است اما سخت‌تر از آن زندگی بدون استقلال است. رئيس جمهور همچنین با اشاره به اینکه ایران ابزار چانه‌زنی داخلی و انتخاباتی آمریکا نیست، اظهار داشت هر دولتی در آمریکا انتخاب شود، به ناچار تسلیم تاب‌آوری ملت بزرگ ایران خواهد شد.

این اظهارات حسن روحانی در حالی بیان می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی مدت‌هاست مذاکرات را به امید نتیجه انتخابات امریکا به حالت تعلیق درآورده‌اند و با این تصور که ممکن است دولت ترامپ در دور دوم انتخاب نشود و یک دولت دموکرات در ایالات متحده روی کار بیاید، تلاش کرده‌اند تا با تحمل تحریم‌های شدیدی که علیه جمهوری اسلامی تحمیل شده است، زمان مناسبی را برای بهبود شرایط در نظر گیرند.
این در حالی است که بسیاری از تحلیل‌گران تاکید دارند که تحریم های شدید در ایران شرایط توسعه‌ای را در کشور به حدی تخریب کرده و توسعه را در کشور به حدی به تعویق انداخته که حتی در صروت لغو تحریم‌ها که تا جمهوری اسلامی هست، امکان لغو کامل آن وجود ندارد، امکان قرار گرفتن مجدد جمهوری اسلامی در مسیر توسعه به سهولت فراهم نیست.