روحانی بیان دشوار موقعییت ایران و راههای خروج

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به تلاش‌های دولت برای کنترل نقدینگی و مقابله شدید با تحریم نفتی، ایجاد تعادل بودجه‌ای بین درآمدها و هزینه ها و ایجاد سرمایه مطمئن برای مردم را از مهم‌ترین دغدغه‌های حکومت دانست و اظهار داشت دولت با طرحی که آن را در دولت و در جلسه سران قوا به تصویب رسانده در صدد آن است تا این اهداف را به نتیجه برساند.
وی تصویب این طرح‌ها را در زندگی مردم موثر دانست و اظهار داشت تمام هدف دولت این است که به مردم بقبولاند که به جای سکه و دلار، در بورس و نفت سرمایه‌گذاری کنند.
حسن روحانی با اشاره به اینکه دولت برای اجرای این طرح هفته‌ها و ماه‌ها زحمت کشیده است، گفت با وجود این تلاش‌ها عده‌ای هستند که می‌خواهند مردم را دلسرد کنند و با اشاره به اینکه این طرح برای دولت آینده تعهداتی ایجاد می‌کند، این سخنان را کاملا دروغ و بی‌اساس دانست و گفت قصد دولت رهایی از فشار وانتقال آن به دولت بعدی نیست.
روحانی افزود با پیش فروش نفت دولت می‌خواهد مردم را به سمت سرمایه‌گذاری ایمن سوق دهد و در عین حال بورس را نیز تقویت کند.
این در حالی است که در حوزه‌ی نفت امکان سرمایهّ گذاری ایمن برای مردم وجود ندارد و هیچ کس نمی‌توند پیش‌بینی کند که در سه سال آینده قمت نفت افزایش یا کاهش خواهد یافت، که بتواند تخمین بزند که این سرمایه‌گذاری باعث افزایش سرمایه‌ی مردم خواهد شد یا کاهش آن.
در عین حال، حسن روحانی در حالی از تلاش‌های چندماهه‌ی دولت برای اجرای این طرح صحبت می‌کند که طرح پیش‌فروش نفت در روزهای اخیر و بر اساس پیشنهاد آقای مرعشی فعال اقتصادی به دولت، به مرحله‌ی اجرایی نزدیک شده و با توجه به اطلاعاتی که از فعالیت‌های مشاوره‌ای در دولت وجود دارد، به نظر نمی‌رسد که دولت اساسا در خصوص اجرای این طرح در خصوص پیش‌فروش نفت، مطالعات گسترده و عملیاتی انجام داده باشد.
حسن روحانی بامقایسه این اقدام دولت با اقدامات توسعه‌ای و عمرانی کشور در زمینه‌ی پتروشیمی اظهار داشت درکنار بیهوده بودن این ادعا که طرح پیش فروش نفت بار مالی و فشار اقتصادی به دولت بعدی تحمیل می‌کند، این نکته هم که گفته شود طرح های عمرانی و بزرگ پتروشیمی به نفع دولت بعدی است و دولت برای منافع دولت بعدی کار می‌کند نیز حرف کودکانه و بی‌ربطی است.
تحلیل‌گران این توضیحات حسن روحانی را اظهاراتی بدون استدلال و غیردقیق توصیف می‌کنند و تاکید دارند برخلاف اظهارات حسن روحانی، چه اقدامات مثبت دولت، و چه اقدامات منفی و هزینه‌ساز دولت‌ها بر دولت‌های بعدی تاثیر دارند و همانگونه که خود روحانی هم بارها در خصوص فشارهای مالی دولت احمدی نژاد بر دولت وی اظهاراتی را بیان کرده، تصمیمات و اقدامات مثبت و منفی دولت‌ها بر دولت بعدی تاثیر گذار است و یکی از دلایل عدم پیشرفت و عدم اجرای برنامه‌های بلندمدت در دولت‌های جمهوری اسلامی به گفته‌ی بسیاری از تحلیل‌گران همین نگاه کوتاه مدت دولت‌ها به اقدامات عمرانی است که تمایلی ندارند تا از مزایای مثبت اقدامات خود دولت‌های بعدی استفاده کنند.
وی در ادامه‌ی اظهاراتش با اشاره به اینکه دولت در سخت‌ترین شرایط تاریخ کشور و تحت فشار اقتصادی تروریستی دشمنان، در حال اداره کشور است، مقایسه شرایط جنگ با شرایط صلح را خطا دانست و از منتقدان خواست تا در زمین دشمن بازی نکنند. روحانی افزود دشمن می‌خواهد القا کند از لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به پیروزی و موفقیت رسیده است. وی تاکید کرد اما جمهوری اسلامی در عمل می‌خواهد ثابت کند دشمن شکست خورده است. روحانی همچنین خطاب به کسانی که دولت‌ها را از هم تفکیک می‌کنند، تمام کشور را یک ملت دانست که در مقابل یک دشمن ایستاده است.
وی با اشاره به آبیاری ۲۳ هزار هکتار زمین کشاورزی با شوه‌های نوین آبیاری، آن را یکی از نمود‌های شکست فشارهای اقتصادی امریکا دانست و اظهار داشت دولت مصمم است کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کند.
وی افزود دو سال و نیم است که دولت در برابر فشار اقتصادی و تروریستی دشمنان ایستاده است و به مسیر خود ادامه می‌دهد.
وی به قصد دشمنان برای تبدیل بحران اقتصادی به بحران اجتماعی و امنیتی اشاره کرد و گفت این تلاش‌ها ناموفق بوده است و مردم واقعیت زندگی در سختی را پذیرفته و به خوبی در مقابل آن مقاومت می‌کنند.
اظهارات حسن روحانی در این خصوص که دشمنان در تحمیل فشار اقتصادی به ملت ایران ناموفق بوده‌اند، در حالی عنوان می‌شود که مردم در دو سال اخیر بالاترین فشار اقتصادی را متحمل شده‌اند. ارزش دلار بیش از ۵ برابر افزایش یافته است و به همین اندازه سفره مردم بسیار بیشتر کوچک شده و مردم را بیش از پیش مقروض و به کمک‌های حمایتی نیازمند کرده است.
خود روحانی تاکنون بارها از نیاز بیش از ۶۰ میلیون ایرانی یعنی بیش از دوسوم جمعیت ایران به کمک‌های حمایتی صحبت کرده است که مگی نشان‌دهنده‌ی این است که نه تنها امریکا در وارد اوردن فشار اقتصادی به مردم موفق بوده است بلکه شرایطی را در اقتصاد ایران ایجاد کرده که تا سال‌ها ترمیم‌آن غیرممکن خواهد بود. به گفته کارشناسان و تحلیل‌گران این اقدامات و تاثیرات بلندمدت اقتصادی که به واسطه‌ی تحریم‌ها در دوسال اخیر به ایران تحمیل شده، در کنار آسیب‌های اقتصادی گسترده‌ای که در پی انقلاب و جنگ به اقتصاد ایران تحمیل شده است شرایطی را برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است که بعید است تا دهه‌ها بتوان آسیب‌های ناشی از ان ر ا جبران کرد و کشور را به مسیر و توسعه که قبل از انقلاب دنبال می‌کرد یا حتی مسیر توسعه در دوران اصلاحات باز گرداند.
حسن روحانی در ادامه تلاش‌های امریکا برای ضربه زدن به برجام و قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ را ناموفق پیش‌بیتی کرد و اظهار دشت امریکا در این طرح هم دچار شکست خواهد شد و بار دیگر انزوای امریکا به جهان نشان داده خواهد شد. وی در ادامه، به سخنان ترامپ در خصوص این موصوع که اگر پیروز شود بلافاصله با ایران توافق خواهد کرد اشاره کرد و اظهار داشت اگر ترامپ می‌خواهد مشکلات خود با ایران را مرتفع کند و دنبال حل و فصل مسائل است،‌ همین حالا می‌تواند این کار را انجام دهد. وی با اشاره به اینکه امریکا همین حالا هم در حال اقدام علیه ملت ایران است افزود اگر دولت امریکا دنبال مصالحه است چرا در حال حاضر قطعنامه علیه برجام صادر می‌کند.