نخستین نطق قالیباف، انتقاد از ناکارآمدی قوه مجریه و نفی مذاکره با امریکا

در حالی که مجلس یازدهم و نمایندگان منتخب مجلس یازدهم، فعالیت‌های خود در مجلس را با برنامه‌ریزی برای ختم روزانه‌ی قران و اقدامات نمایشی مانند پهن کردن چفیه روی میز نمایندگی و قرار دادن عکس سردار سلیمانی آغاز کردند، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس روز پنج‌شنبه فعالیت رسمی ریاست خود بر مجلس را نیز با انجام نطق پیش از دستور و تاکید بر اینکه مجلس یازدهم در حوزه‌ی سیاست خارجی بر استکبارستیزی متمرکز خواهد بود، اظهار داشت از نظر مجلس یازدهم استکبارستیزی یک آرمان اعتقادی و منفعت راهبردی است.
وی افزود مجلس یازدهم مذاکره و سازش با آمریکا به عنوان محور استکبار جهانی را، بی‌حاصل و پرضرر ارزیابی می‌کند و راهبرد خود را در برخورد با آمریکای تروریست، تکمیل زنجیره انتقام خون شهید سلیمانی می‌داند. نمایندگان مجلس یازدهم پیش از آغاز مجلس نیز تاکید داشتند با هرگونه‌ اقدامی برای مذاکره با امریکا مقابله خواهند کرد و در تمام برنامه‌های تبلیغاتی خود در دوران انتخابات تاکید کرده بودند تمام تمرکز خود را بر مقاومت در مقابل ارتباط با امریکا قرار خواهند داد.
قالیباف در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود انقلاب اسلامی را مهم‌ترین الگوی رقیب برای نظام سرمایه‌داری جهانی دانست و اظهار داشت حجم و شدت دشمنی نظام سلطه با همه ابزارهای رسانه‌ای، اقتصادی و سیاسی و اطلاعاتی خود علیه جمهوری اسلامی، نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که جمهوری اسلامی رقیب جدی این نظام است.
اظهارات محمدباقر قالیباف در خصوص مقابله‌ی جمهوری اسلامی با نظام سلطه در حالی عنوان می‌شود که از دوران مدیریت قالیباف بر شهرداری توسط بسیاری از تحلیل‌گران و مخالفان سرمایه‌داری، به عنوان تلخ‌ترین دوران در مدیریت شهری ایران برای عملیاتی کردن سیاست ها و راهبردی نظام سرمایه‌داری در نظام مدیریت شهری ایران یاد می شود و بسیاری سیاست‌های مدیریتی قالیباف بر شهرداری تهران را مهم‌ترین نمود اجرای سیاست‌های نئولیبرالی و پیروی از نظام سرمایه‌داری در کشور می‌دانستند. انتقادها از نظام مدیریت در شهرداری تهران و تلاش‌های قالیباف برای پیاده‌سازی سیاست‌های نئولیبرال سرمایه‌داری آنقدر مورد انتقاد قرار داشت که در سال‌های پایانی شهردار بودن قالیباف، گروه‌هی مخالف سرمایه‌داری در ایران، با ارسال نامه‌ی اعتراضی به یکی از شرکت‌کننده‌های مخالف سرمایه‌داری در یکی از سمینارهایی که شهرداری یکی از حامیان برگزاری آن سمینار بود، از سفر وی به ایران و شرکت وی در این سمینار جلوگیری کردند و حضور وی را در سمیناری که توسط یکی از مهم‌ترین مدیران حامی نئولیبرالیسم برگزار می‌شود، ناصحیح ارزیابی و از آن جلوگیری کردند.
قالیباف در ادامه اظهارات خود در اولین نطق پیش از دستور خود در مجلس، با اشارهه به اینکه ناکامی‌های بزرگی در جمهوری اسلامی رخ داده است، اظهار داشت ندیدن ناکامی‌های بزرگ در کشور، باعث از دست رفتن سریع دستاوردهای بدست آمده خواهد شد. وی افزود نداشتن تصویر درست از واقعیت‌های موجود در جامعه، باعث اشتباه در تصمیم و اجرا می‌شود. قالیباف به ناکامی‌های مختلف در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اشاره کرد و اظهار داشت این ناکامی‌ها به سرمایه اجتماعی نظام آسیب وارد کرده است.
قالیباف این اظهارات را در حالی عنوان می کند که خود او یکی از مهم‌ترین مدیران جمهوری اسلامی است که اگرچه اقدامات مدیریتی وی در سطح شهر تهران و همچنین نیروی انتظامی توسط برخی از منتقدان وی نیز مورد تایید و قدردانی قرار دارد،‌اما وجود فساد گسترده در دستگاه‌های زیر نظر او به ویژه در شهرداری، یکی از مهم‌ترین‌آسیب‌ها را به سرمایه‌ی اجتماعی و اعتماد عمومی در سطح جامعه وارد کرده است و عملکرد او و فساد در زیر مجموعه‌های شهرداری یکی از نخستین نمودهای توسعه‌ی فساد سیستماتیک در نظام مدیریت شهری در ایران بوده است.
قالیباف در ادامه به کاهش سرمایه‌ی اجتماعی نظام در نتیجه ناکارآمدی اشباع شده مدیریتی کشور اشاره کرد و اظهار داشت مسئولان از اصول انقلاب فاصله گرفته و موجب فراگیری بحران‌های اقتصادی شده‌اند که به گسترش بیکاری و آسیب‌های اجتماعی در کشور دامن زده است. وی همچنین فساد را تهدیدی نگران‌کننده در تاروپود ساختارهای مختلف دانست و گفت فساد در تاروپود ساختارهای مختلف نفوذ کرده و موجب افزایش تبعیض و نارضایتی، و عدم تحقق عدالت شده است.
قالیباف در بخش دیگری از اظهاراتش نظام اداری و اجرایی کشور را به هم ریخته توصیف کرد و آن را تهدید دانست که امکان حکمرانی خوب را از نظام سلب کرده است. وی همچنین با اشاره به تضعیف نهاد خانواده، دلیل تضعیف آن را گسترش روز افزون سبک زندگی غربی دانست و آن را تهدیدی نگران‌کننده دانست که نیاز به توجه ویژه و فوری دارد. رئیس مجلس در ادامه‌ي اظهاراتش مقوله فرهنگ را در اولویت مجلس یازدهم دانست و با تاکید بر اینکه فرهنگ، همیشه از مهم‌ترین اولویت‌ها بوده است، اظهار داشت تاکنون با فرهنگ برخورد شعاری شده است. وی افزود مجلس یازدهم، تقویت نهاد خانواده و ترویج و تقویت فرهنگ و سبک زندگی اسلامی- ایرانی در برابر سبک زندگی غربی را، اولویت اصلی خود قرار خواهد داد و اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش، و اصلاح و تقویت کمی و کیفی رسانه ملّی را پیگیری خواهد کرد. قالیباف همچنین بر تلاش‌های مجلس یازدهم برای ساخت تمدن نوین اسلامی، تاکید کرد.
وی در ارائه‌ی راه‌حل برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و همچنین ب هبود اعتماد و سرمایه‌ی اجتماعی، الگوی مدیریت جهادی را تنها راهکار استفاده از فرصت‌ها دانست و گفت اگر الگوهای پشین انقلاب اسلامی در در سطح مدیریتی به کار گرفته شود می‌توانند تهدیدهای موجود را به فرصت‌های بزرگ تبدیل کنند.
قالیباف الگوی مدیریتی دستگاه اجرایی کشور را برای کشور خطرناک توصیف کرد و اظهار داشت ناکارآمدی و آشفتگی مدیریتی، و تمرکز بر نگاه به بیرون، و عدم باور به بسیاری از اصول و مولفه‌های الگوی مدیریت جهادی کشور را در شرایط خطرناکی قرار داده است. وی اظهار داشت مجلس یازدهم می‌تواند، با رویکردی منطقی و انقلابی نسبت به دولت، و با استفاده از ظرفیت‌های قانون‌گذاری و نظارتی خود، دولت را به سمت مطلوب هدایت کند.
قالیباف در عین حال با اشاره به اینکه مجلس قصد مچ‌گیری از دولت را دارد، اظهار داشت تنها هدف مجلس پیگیری منافع و حقوق مردم است و در این خصوص مسامحه نخواهد کرد. وی افزود مجلس قصد دارد موانع قانونی دولت، در مسیر خدمت‌رسانی به مردم را حذف و اصلاح کند. وی در ادامه به تاکید آیت‌الله خامنه‌ای بر مشکلات اقتصادی مردم و ضرورت توجه به معیشت طبقات ضعیف و تحقق عدالت اشاره کرد و حذف حضور موثر مردم، مداخلات غیرمنطقی دولت، انحصار، امضاهای طلایی، پولی‌سازی کسری بودجه و نظام مالیاتی معیوب را از مهم‌ترین مشکلات کشور در حوزه‌ی اقتصادی دانست.
این انتقادها در عین حال جدی‌ترین انتقاداتی نیز هستند که از نحوه مدیریت قالیباف تاکنون بارها مطرح شده‌اند و تاکنون بارها امضاهای طلایی، انحصار مناقصات و تفوذ رانت در مدیریت شهری، مهم‌ترین آسیب‌های مدیریت محمدباقر قالیباف در دوره‌ی مدیریتی وی در شهرداری تهران ارزیابی شده‌اند.