روابط چین و کانادا در انتظار حکم دادگاه

به گزارش رویترز سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به حکم دادگاه کانادا در پرونده بازداشت منگ وان جو از مدیران ارشد شرکت هواووی گفت: کانادا باید عملاً اشتباهش را تصحیح و فورا این خانم را آزاد کند تا از ضربه و آسیب به روابط چین و کانادا جلوگیری شود.
وی افزود آمریکا و کانادا با سوء استفاده کانادا از پیمان استرداد تبهکاران، اقدام به اجبار علیه یک شهروند چینی کرده اند.وی از این اقدام به عنوان تجاوز به حقوق قانونی شهروندان چینی نام برد و گفت: آمریکا و کانادا این موضوع را به یک رویداد سیاسی شدید و وخیم تبدیل کرده اند.وی تصریح کرد: عزم دولت چین در حفاظت از حقوق قانونی شهروندان چین پایدار و قاطعانه است.
خانم منگ در ماه دسامبر ۲۰۱۸ در کانادا دستگیر شد وزارت دادگستری آمریکا کمی بعد او را دور زدن تحریمها و اتهامات دیگر تحت پیگرد قانونی قرار داد و درخواست استرداد او را کرد.
منگ پس از آزاد شدن به قید وثیقه در خانه خود در ونکوور زندگی می‌کند موکلان او می‌گویند که ادعاهای آمریکا علیه او در کانادا جرم محسوب نمی‌شود، زیرا این ادعاها بر اساس نقض تحریم های آمریکا علیه ایران هستند.
در پی بازداشت منگ توسط کانادا، چین چند روز بعد دو شهروند کانادایی را که یکی از انها قبلا دیپلمات سابق کانادایی بوده به اتهام به خطر انداختن امنیت ملی چین بازداشت کرد با این حال چین تاکید کرده بود پرونده این دو شهروند بازداشتی ربطی به پرونده مدیر مالی شرکت هوآوی در کانادا ندارد.