دفاع ذوالنوری از وزیر کشور

در ادامه‌ی اظهارات در خصوص نقش وزیر کشور در سرکوب مردم در آبان ماه و کشتار گسترده‌ای که در آبان ماه در سراسر کشور رخ داد و علاوه بر اعتراضات گسترده مردمی بیش از پبش به ناامیدی و خشم مرم و برخی از گروه‌های سیاسی دامن زد، مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز یک‌شنبه در نشست علنی روز یکشنبه، با بیان این موضوع که در کشتار مردم در اعتراض‌های مربوط به گرانی بنزین در آبان ماه، وزر کشور نقش مجزایی نداشته است و وی به دستور رئیس دولت و شخص حسن روحانی اقدام به کشتار مردم کرده است، اظهار داشت بر اساس مشاهدات وی از موضع کمیسیون امنیت ملی و به عنوان عضو شورای امنیت کشور، وی از نزدیک شاهد بوده است که دستور کشتار مردم در آبان ماه توسط حسن روحانی به وزیر کشور داده شده است و وی تنها مجری این دستورات بوده است. ذوالنور که برای اولین بار از واژه‌ی کشتار برای مقابله با مردم در آبان ماه در سراسر کشور استفاده کرد، در اظهارات خود که آنها را خطاب به علی مطهری و در واکنش به اظهارات وی در راستای متهم کردن وزیر کشور و اقدام خودسرانه‌ی وی برای کشتار مردم عنوان می‌کرد، اظهار داشت وی به عنوان عضور شورای امنیت کشور شاهد بوده است که شخص وزیر به صورت شبانه روزی تمام تلاش خود را انجام داده است که حادثه‌ای رخ ندهد و اگر حادثه‌ای روی دهد با کم‌ترین هزینه رخ دهد. وی تاکید کرد وزیر کشور جز اطاعت امر رئیس جمهور و دستورات شورای امنیت کشور اقدام دیگری انجام نداده است. علاوه بر ذوالنور، محمدجواد کولیوند نماینده کرج در مجلس نیز در جلسه علنی روز یک شنبه با رد اظهارات علی مطهری در خصوص مقصر جلوه دادن وزیر کشور در اعتراض‌های بنزینی در آبان ماه سال ۹۸، اظهارات علی مطهری را در این خصوص اشتباه خواند و به استناد گزارش‌هایی که در این خصوص منتشر شده است، ‌تاکید کرد در هیچ گزارش رسمی در خصوص اغتشاشات بنزین، وزارت کشور مقصر شناخته نشده است.
وی اظهار داشت استیضاح وزیر کشور به علت از حد نصاب افتادن امضاهای استیضاح متوقف شده است و به علت خارج شدن از حد نصاب، استیضاح وزیر کشور از دستور کار مجلس خارج شده است.
کولیوند در ادامه‌ی اظهارات خود در دفاع از وزیر کشور، بی‌انکه نامی از رئیس جمهور ببرد، اظهار داشت بررسی‌ها نشان می‌دهد وزارت کشور مقصر اصلی حوادث آبان ماه نبوده است و دیگر دستگاه‌ها نیز در حوادث آبان ماه نقش داشته‌اند.
این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که علی مطهری نماینده‌ی مجلس دهم، که روزهای آخر نمایندگی خود را در مجلس می‌گذراند، با تاکید بر ضرورت استیضاح وزیر کشور به خاطر نقش او در کشتار مردم در آبان ماه ۹۸، چند روز قبل تاکید کرده بود موانعی برای عدم استیضاح وزیر کشور ایجاد شده و تاکید کرده بود که امضاکننده‌های استیضاح همچنان بر سر حرف خود هستتند و در روزهای باقیمانده‌ی مجلس خواستار استیضاح وزیر کشور به خاطر درگیری‌های آبان ماه شده بود.
اتهام ذوالنور به حسن روحانی و تاکید او بر نقش حسن روحانی در سرکوب مردم در آبان ماه و دستورات مستقیم وی و شورای امنیت ملی به وزیر کشور برای برخورد شدید با مردم در حالی عنوان می‌شود که پیش از این حسن روحانی رئیس جمهور ایران حتی از اقدام وزیر کشور برای گران کردن بنزین ابراز بی‌اطلاعی کرده و عنوان کرده بود که وی نیز همزمان با مردم از گران شدن بنزین مطلع شده است. ضمن اینکه عدم ارائه‌ی گزارش رسمی در این باره توسط دولت، و مسئول دانستن پزشکی قانونی در این خصوص، اتهامات دولت در این خصوص را تقویت کرده است.
بسیاری از تحلیل‌گران کشتار خونین آبان‌ماه را که بر اساس برخی گزارش‌های غیر رسمی به صدها نفر می‌رسد، نقطه‌ی عطفی در اعمال خشونت دولت علیه مردم به شمار می‌آورند
برخی تحلیل‌گران تاکید دارند اگر شرایط به خاطر کرونا از وضعیت عادی خارج نمی‌شد، این رخداد ممکن بود در ادامه‌ی اعتراضات مردمی تاثیر تعییین‌کننده‌ای داشته باشد.