رشد قیمت‌ها در بورس ایران

در حالی که اقتصاد جهانی در حال سقوط است و شاخص بورس در جهان کاهش کم‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و قیمت نفت نیز تنها با مداخله دولت امریکا تا حدودی افزایش یافت ،اقتصاد ایران وضعیت بی‌سابقه و تعجب‌آوری را تجربه می‌کند.
بورس در ایران با رشد بی سابقه‌ای یکی از بهترین روزها در ماه‌های اخیر را تجربه کرده است و علاوه بر نمادهای شرکت‌های ارتباطی و شیمیایی که در روزهای اخیر به واسطه شرایط خاص کشور طبیعی است که سطحی از رشد را تجریه کرده باشند، در حالی که تمام فعالیت‌های اقتصادی در کشور تعطیل است، حتی شاخص نمادهای فولاد، خودرو، و واحدهای پتروشیمی، نیز افزایش‌های کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند.
در همین حال حسن روحانی طی دستوری به وزیر اقتصاد و دارایی، دستور تعویق سه ماهه مجامع سالانه شرکت‌های بورسی و فرابورسی را ابلاغ کرده است.برخی از کارشناسان اظهار می‌دارند یکی از دلایل رشد بورس تصمیم دولت به حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و دستور وی در خصوص تعویق برگزاری مجامع سالانه است که ریسک سرمایه‌گذاری در این مجموعه‌ها را تا حدودی کاهش داده است.
در عین حال با وجودی که برخی از کارشناسان بر احتمال فروپاشی اقتصادی ایران در پی شیوع کرونا در ایران اشاره می‌کنند، بسیاری از تحلیل‌گران چنین احتمالی را منتفی می دانند و با توجه به رانتیر بودن اقتصاد ایران و مداخله دولت در اقتصاد و همچنین گسستگی اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی تاکید می‌کنند که احتمال تاثیرپذیری اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی بسیار ضعیف است. همچنان که در بحران اقتصادی ۲۰۰۸ جهانی نیز اقتصاد ایران با کمترین آسیب از آن عبور کرد.ولی بهر حال باز بورس میتواند در شرایطی که بحران و دامنه تحریمها افزایش یابد به سمت سقوط آزاد برود .