دولت روحانی و ادعای جوانگرایی

با شیوع کرونا و دستور رهبر جمهوری اسلامی در خصوص جهش تولید، ‌بار دیگر شعارهای جوان‌گرایی در دولت شدت یافته است. محمد شریعتمداری وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی روز یک‌شنبه در پیامی به مناسبت روز جوان، از جوانان خواست برای مبارزه با فقر ناشی از بحران کرونا کمک کنند. وی از جوانان خواست تا با ارسال دیدگاه‌ها، پیشنهادها و نقدهای خود در تدوین سازوکارهای حمایت اجتماعی به این وزارتخانه کمک کنند.
وی با اشاره به کاهش سن مدیریت عالی در وزارتخانه‌ی متبوع خود، یادآور شد حضور مجموعه‌ای از مدیران جوان کاربلد و با دانش در سطوح عالی مدیریتی سبب شده تا مدلی از مدیریت شفاف، کارآمد، خلاق و پیگیر اراِئه شود.وی تاکید کرد ایران برای عبور از مشکلات، چالش‌ها و سرعت بخشیدن به روند رشد و پیشرفت و عدالت، راهی جز اعتماد به جوانان در سطوح بالای مدیریتی و تصمیم‌گیری ندارد.
در همین حال حسن روحانی رئیس جمهور نیز روز یک شنبه در حاشیه جلسه هیات دولت ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردها و محصولات وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت دفاع و پشتیبانی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برخی از دانشگاه‌های کشور در حوزه مقابله با ویروس کرونا، ضمن اشاره به تلاش‌ها و توجه ویژه‌ی دولت خود به توسعه و تقویت زیرساخت‌های کشور، گفت زیرساخت‌های تقویت شده در شرایط شیوع کرونا به کمک کشور آمده است و مقابله با کرونا را تسهیل کرده است. روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در شرکت‌های دانش بنیان در دولت خود به فعال شدن نخبگان جوان در این شرکت‌ها اشاره کرد و حضور جوانان را در تقویت این فعالیت‌ها موثر دانست.
در همان حال محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور نیز روز یک‌شنبه در حساب اینستاگرامی خود با تبریک روز جوان با بیان این موضوع که شخصاً همیشه به جوانان اعتقاد و اعتماد دارد اظهار داشت که وی هیچگاه از میدان دادن به آنها پشیمان نشده‌ است.
واعظی تاکید کرد جوان‌گرایی همواره شعار مبنایی جمهوری اسلامی بوده و بررسی تاریخ انقلاب نشان داده است که اعتماد به جوانان، چه در سال‌های جنگ و چه سایر عرصه‌ها، همواره نتایج درخشانی داشته است. وی تاکید کرد در دولت یازدهم و دوازدهم مطابق با وعده‌های رییس‌جمهور، همواره تلاش شده است ‌تا بیش از پیش از ظرفیت و شور و نشاط و نیروی جوانان در جایگاه‌ها و موقعیت‌های مهم مدیریتی استفاده شود.واعظی نماد رویکرد جوان‌گرایی رئیس جمهور را آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و گفت علاوه بر وی، هزاران جوان دیگر نیز در رده‌های مختلف مدیریتی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی مشغول به خدمت هستند.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که جمهوری اسلامی با وجود شعارها در خصوص جوان‌گرایی، هیچ‌گاه توجه ویژه‌ی به حضور جوان‌ها در رده‌های مهم اجرای و عملیاتی و مدیریتی نداشته است. آن دسته از جوان‌ها نیز که در رده‌های عالی حضور دارند، عمدتا وابستگان به قدرت و مسئولین جمهوری اسلامی هستند که توسط دولت و با هدف بسط زمینه‌های نفوذ خود در رده‌های مدیریتی قرار گرفته‌اند.
بالابودن میزان بیکاری در بین جوانان و همچنین قرار داشتن بسیاری از جوانان در مشاغل غیرمرتبط با تخصص آنها که به سرخوردگی گسترده‌ی آنها منجر شده است از جمله دلایل و شاخص‌هایی است که شان می‌دهد که شعار جوان‌گرای جمهوری اسلامی هیچگاه چندان عملی نشده و حضور جوانان در مشاغل مدیریتی نیز بیشتر به خاطر تلاش دولت در گنجاندن نزدیکان و وابستگان خود در حکومت و مشاغل اجرایی است جوان‌گرایی.