جمهوری اسلامی، چالش درگیری در عراق و پاسخ به هشدارهای دونالد ترامپ

در واکنش به تحرکات نظامی در منطقه، سردارمحمد باقری رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح روز پنجشنبه در حاشیه نشست قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا مربوط به نیروهای مسلح، به توسعه‌ی فعالیت‌های نظامی آمریکا در عراق و خلیج فارس در روزهای اخیر اشاره کرد و اظهار داشت فضای رسانه‌ای غرب در حال خبرپراکنی علیه مجموعه‌های مقاومت در عراق و حشدالشعبی هستند. وی اظهار داشت جمهوری اسلامی این فعالیت ها را کاملا زیر نظر دارد و تمامی این فعالیت‌ها در مجموعه‌های جمع آوری اطلاعاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ثبت می‌شود و به لحظه دنبال می‌شود. وی تاکید کرد مجموعه‌های دفاعی کشور همگی با هوشیاری از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور در حال دفاع هستند.
سردار باقری تحرکات نظامی در عراق و واکنش‌ها علیه پایگاه‌های آمریکایی در عراق را واکنش طبیعی مردم عراق و نیروهای مقاومت نسبت به اقدام امریکایی‌ها در خصوص ترور قاسم سلیمانی و ابوالمهدی المهندس دانست و گفت این اقدامات ربطی به ایران ندارد. وی اظهارات امریکا در خصوص انتساب این حملات به ایران را فرافکنی دولت امریکا دانست. باقری افزود آمریکایی‌ها خودشان می‌دانند که مردم منطقه و مردم عراق با حضور نظامی آنها در این کشورها مخالف هستند و این اقدامات عکس‌العمل طبیعی آنها است.
باقری تاکید کرد جمهوری اسلامی در دفاع از ایران ایستادگی خواهد کرد. وی با بیان این موضوع که جمهوری اسلامی هیچگونه دخالتی در این صحنه‌ها ندارد و هیچ قصدی هم نسبت به تعرض به نیروهای بیگانه ندارد، یادآور شد اگر کوچک‌ترین چشمداشت یا اقدام یا نظر سویی نسبت به امنیت کشور صورت پذیرد، با شدیدترین عکس‌العمل‌ها مواجه خواهند شد.
اظهارات سردار باقری در پی اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در خصوص نقش ایران در حملات نظامی در عراق علیه نیروهای امریکایی صورت می‌گیرد که توسط نیروهای شبه نظامی عراقی صورت پذیرفته است.
دونالد ترامپ چهارشنبه گفته بود تحرکات در عراق علیه نیروهای نظلمی امریکا در عراق به تحریک ایران صورت می‌پذیرد و ترامپ ایران را مسئول این اقدامات می داند. وی تاکید کرده بود که این اقدامات مستقیم توسط ایران انجام نمی‌شود، بلکه ایران از متحدان خود در عراق می‌خواهد که این اقدامات را علیه نیروهای امریکایی انجام دهند.
علاوه بر سردار باقری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات اخیر امریکا و همچنین تشدید حضور نیروهای نظامی در منطقه خلیج فارس و نیز عراق، با بیان اینکه ایران جنگی را ‌آغاز نخواهد کرد، به امریکا هشدار داد ایران جنگ‌افروزان را ادب خواهد کرد.
وی همچنین خطاب به ترامپ از او خواست توسط آتش‌افروزان جنگ گمراه نشود. محمدجواد ظریف با اشاره به اینکه ایران دوستانی دارد، گروه‌های مقاومت در عراق را تلویحا دوستان ایران نامید و اظهار داشت کسی نمی‌تواند میلیون‌ها حلقه نیابتی داشته باشد.
ظریف همچنین با انتقاد از اقدامات جنگ افروزانه‌ی امریکا اظهار داشت برخلاف آمریکا که به طور مخفیانه دروغ گفته، تقلب کرده و ترور می‌کند، ایران آشکارا اقداماتی دفاعی انجام می‌دهد.
ظریف افزود ایران هیچ جنگی را آغاز نمی‌کند، اما به آن‌ها که این کار را می‌کنند، درس‌هایی می‌دهد.
اظهارات محمدجواد ظریف علاوه بر واکنش به اظهارات ترامپ در خصوص نقش ایران در تحریک گروه‌های مقاومت در عراق، در واکنش به توئیت ترامپ در خصوص اقدام ایران برای حمله به مواضع امریکایی عنوان شده است.
دونالد ترامپ در پی اظهارات خود درمقابل خبرنگاران در توئیتر نیز اعلام کرده بود بر اساس اطلاعات موجود و باوری که وجود دارد، ایران یا حلقه‌های نیابتی آن در حال برنامه‌ریزی یک حمله مخفیانه علیه نظامیان آمریکا یا دارایی‌های آن در عراق هستند. وی اعلام کرده بود که اگر چنین اتفاقی رخ دهد ایران برای چنین کاری هزینه گزافی خواهد پرداخت.
امکان افزایش در گیری نظامی میان ایران وامریکا در حوزه عراق در بحبوحه مشکلات و مقابله با شیوع ویرویس کورونا نگرانیهای زیادی را درمیان ناظران و افکار عمومی ایجاد کرده است.