درگیری در زندان اهواز

در ادامه‌ی ناآرامی‌ها در برخی از زندان‌های ایران در واکنش به شیوع کرونا در ایران، که در برخی از زندان‌ها به فرار تعداد قابل توجهی از زندانیان منجر شده است، ناآرامی‌ها به زندان‌های اهواز نیز کشیده شده است. بنا بر گزارش‌ها در درگیری‌های که سه‌شنبه شب در دو زندان در اهواز به وقوع پیوسته است، سه زندانی کشته و تعدادی نیز مجروح شده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی از شلیک گاز اشک‌آور در خیابان‌های منتهی به زندان نیز هست. در همین حال فرمانده انتظامی استان خوزستان نیز اعلام کرده است وضعیت زندان‌ها به حالت عادی باز گشته‌اند. در عین حال وی مدعی شده است که هیچ کدام از زندانی ها موفق به فرار نشده‌اند. این در حالی است که برخی گزارش‌ها حاکی از این است که تعدادی از زندانیان در زندان اهواز از این زندان‌ها فرار کرده‌اند. از ابتدای شیوع کرونا در ایران، مساله حضور زندانیان در زندان‌ها و احتمال ابتلای زندانیان به کرونا به یک چالش جدی و مهم برای دولت ایران تبدیل شده است.
با توجه به اینکه حفظ فاصله‌ی فیزیکی در زندان‌ها امکان‌پذیر نیست، از ابتدای شیوع کرونا در ایران، کارشناسان و نهادهای مدنی و بین‌المللی نگرانی خود را از احتمال شیوع کرونا در زندان اعلام کرده بودند.
بنا به گفته‌ی برخی ناظران اقدام ابراهیم رئیسی رئیس قوه‌ی قضائیه در خصوص اعطای مرخصی به حدود صد هزار زندانی و همچنین عفو گسترده‌ی زندانیان نتوانسته است مساله‌ی ازدحام در زندان‌ها را به عنوان چالشی‌ترین مساله‌ی قوه‌ی قضائيه تعدیل کند.
در همان حال، فرمانده نیروی انتظامی تهران نیز ضمن ابراز نارضایتی از اعطای مرخصی به زندانیان اظهار داشته است که مرخصی به زندانیان مشکلات نیروی انتظامی را دوچندان کرده و موجب افزایش سرقت‌ها در سطح شهر تهران شده است. اعتراض فرمانده نیروی انتظامی نسبت به مرخصی زندانیان در حالی عنوان می‌شود که عمده‌ی تلاش فعالان مدنی و سازمان‌ها و نهادهای ملی و بین‌المللی حقوق بشری در خصوص آزادی زندانیان سیاسی بوده است. اما قوه قضائیه به جز معدودی، با مرخصی هیچیک از زندانیان سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی موافقت نکرده است.
برخی از تحلیل‌گران و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به تعداد بالای زندانیان در زندان‌ها و انتشار کرونا در داخل زندان‌ها، در کنار کمبود امکانات درمانی و مراقبتی در زندان‌ها و نیز پایین بودن سطح بهداشت در زندان‌ها، در پی شیوع کرونا در زندان، فاجعه‌ای انسانی در زندان‌ها به بار خواهد آمد.