وزیر بهداشت و ادعای معجزه بهداشتی در مقابله با کورونا

سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان روز دوشنبه در شورای عالی قوه قضائیه حین ارائه گزارش خود در خصوص ظهور و شیوع کرونا در ایران و دیگر کشورها، ضمن قدردانی از حمایت‌های آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان ارزشمندترین عامل در تقویت جریان مبارزه با ویروس کرونا به اقدامات صورت‌گرفته توسط وزارت بهداشت برای پایش سلامت عمومی و ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونایی اشاره کرد و کنترل فوری کرونا در ایران را معجزه الهی خواند و اظهار داشت جمهوری اسلامی در خصوص کنترل بیماری به دستاوردی دست یافته است که به زودی توسط ایران اعلام خواهد شد و ایران را در این عرصه در سطح جهانی در رتبه نخست قرار خواهد داد. وی اشاره‌ای به اینکه این دستاورد چیست و در چه حوزه‌ای است نکرده است . وی گفت وزارت درمان با وجود تحریم‌ها با کمبودی در زمینه‌ی داروهای خاص در نظرگرفته شده برای درمان این بیماری مواجه نبوده و نیست.
این اظهارات نمکی در حالی عنوان می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی از همان روزهای نخست شیوع کرونا در ایران، بر تاثیر تحریم ها بر روند درمان بیماران کرونایی تاکید کرده و یاداور شده‌اند که تحریم‌های امریکا به تشدید مشکلات ناشی از بیماری در کشور منجر شده است. گرچه ممکن است مقام‌های جمهوری اسلامی در این خصوص عنوان کنند که مشکلات کشور به خاطر پیامدهای تحریم و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم است که بر روند مقابله با بیماری تاثیر می‌گذارد، اما در عین حال تاکنون بارها گفته‌اند که تاکید دولت جمهوری اسلامی برای آزادسازی برخی از منابع بلوکه شده‌ی ایران، برای استفاده از آنها برای تامین دارویی و تجهیزات درمانی است.
ضمن اینکه وقتی دولت با این صراحت اعلام می‌کند با هیچگونه مشکلی در درمان بیماران مواجه نیست، ناخودآگاه این شائبه را هم ایجاد می‌کند که پس دولتی که در این شرایط سخت تحریم قادر است بدون هیچ مشکلی محدودیت‌های دارویی خود را برطرف کند، قادر به رفع دیگر مشکلات تحریمی هم هست. در عین حال اشاره نمکی به حمایت‌های آیت الله خامنه‌ای در تقویت جریان مبارزه با ویروس کرونا در حالی عنوان می‌شود که به گفته‌ی بسیاری از ناظران تاکید او بر برگزاری انتخابات در کشور در شرایط شیوع کرونا در ایران و همچنین برگزاری کمپین‌های انتخاباتی گسترده در بهمن‌ماه و اوج انتقال بیماری، که بدون استثنا تقریبا تمام کاندیداهای نمایندگی را به خاطر حضور در کمپین‌های انتخاباتی گرفتار کرونا کرده است، از جمله انتقادات جدی است که به رهبر جمهوری اسلامی وارد می‌شود .
ضمن اینکه در همان روزهای نخست شیوع بیماری کرونا وی با برگزاری جلسه درس خارج و درحالی که دانشگاه‌ها و مدارس و مجامع علمی به کلی تعطیل شده بودند و شرکت هزارتن نفر در این جلسه، اعلام کرد انتشار شایعه شیوع ویروس توسط دشمنان با هدف به تعویق انداختن انتخابات مطرح شده است.
وی بعدتر هم آن را اقدام امریکا برای حمله بیولوژیکی به ایران دانست و ادعا کرد امریکایی‌ها این ویروس را بر اساس ویژگی‌های ژنتیکی ایرانی‌ها ساخته‌اند.
.نمکی در ادامه اظهاراتش تاکید کرد تشکیل قرارگاه ویژه در نیروهای مسلح به دستور رهبری موجب شد تا با کمک ارتش و با ایجاد کارگاه‌ها و نقاهتگاه‌های ویژه، بشود اقدامات لازم در زمینه‌ی تامین اقلام بهداشتی و تخت‌های بیمارستانی را انجام داد.
نمکی همچنین به اقدام وزارت ارشاد برای غربالگری عمومی به عنوان یکی از اقدامات موثر در قطع زنجیره انتقال ویروس یاد کرد و اظهار داشت در پی راه‌اندازی ایستگاه‌های غربالگری با کمک بسیج پزشکان، حدود 61 میلیون و 600 هزار نفر غربالگری شده‌اند که 51 میلیون نفر از آنها از طریق تلفن و 10 میلیون نفر از طریق سامانه تحت نظر قرار گرفته‌اند. به گفته‌ی وزیر بهداشت از این تعداد 218 هزار نفر حائز پیگیری تشخیص داده شده‌اند که برخی در خانه تحت درمان قرار گرفتند و تعدادی نیز به بیمارستان‌ها معرفی شدند. اقدام دولت به غربالگری که از آن به عنوان موفقیت بزرگ خود یاد می‌کند اقدامی نمایشی و غیرموثر است که گرچه ممکن است در مواردی هم به تشخیص بیماران کمک کرده باشد، ‌اما به علت محوریت آن بر مبنای خوداظهاری اقدامی دقیق و کاربردی نیست و حتی شائبه‌ی کنترل بیماران را نیز ایجاد کرده است و ممکن است در بین میلیون‌ها نفر که توسط کارشناسان وزارت بهداشت سالم تشخیص داده شده‌اند، صدها هزارنفر بیمار وجود داشته باشد که وزارت بهداست به خاطر خوداظهاری سلامت، ‌آنها را سالم دسته‌بندی کرده است.اقدامی که وزارت بهداشت آن را افتخار بزرگ وزارت بهداشت می‌امد و مدعی است که اقدامی منحصر به فرد در جهان است، شامل یک تماس تلفنی کوتاه با مشترکان تلفن همراه در ایران است که با دو سوال درباره‌ی تب، سرفه، و تنگی نفس پاسخگویان را به عنوان سالم یا مریض دسته بندی می‌کند. این در حالی است که بسیاری از این افراد که در زمان تماس تلفنی وزارت بهداشت هیچ کدام از این علام را نداشته اند به فاصله‌ی کوتاهی از تماس تلفنی به عنوان بیماردر وضعیت قرنطینه قرار گرفته‌اند.
ضمن اینکه بسیاری از افراد در موقعیت‌های خاص، به خاطر نگرانی از خانه‌نشینی و مراقبت‌های کنترلی وزارت بهداشت که ممکن است محدودیت‌هایی را برای آنها ایجاد کند، در پاسخ به سوالات تلفنی ماموران واقعیت را نمی‌گویند و با وجود داشتن علائم خود را سالم معرفی می‌کنند.