سخنگوی دولت و چالش همزمانی تحریم ها و بحران کورونا

در ادامه واکنش‌ها و اظهارنظرها در خصوص نحوه مدیریت و سیاست‌گذاری دولت در خصوص کرونا، علی ربیعی سخنگوی دولت و مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور، با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش سال ۹۸ در ایران تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا بوده است، گفت چالش کرونا در ایران با اتحاد میان تحریم و کرونا مضاعف شده است.
وی اظهار داشت زیستن در سایه تحریم و کرونا مستلزم در پیش گرفتن سبک زندگی جدید است و باید سبک زندگی جدیدی در مناسبات اقتصادی، روابط اجتماعی و ترتیبات بین المللی در پیش گرفته شود.
وی در خصوص اقدامات دولت برای کنترل بیماری به برگزاری جلسات اشاره و خاطرنشان کرد در این مدت کارشناسان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و سلامت برای تصمیم‌سازی در کنار دولت قرار داشته‌اند.
وی همچنین با اشاره به مهار شوک اولیه کرونا بر ضرروت همکاری همه جانبه مردم تاکید کرد و ضمن بیان این موضوع که در حال حاضر سیزده هزار تخت خالی بیمارستانی وجود دارد با اشاره به ظرفیت نقاهتگاهی ارتش موضوع غربال‌گری را به عنوان یکی از طرح‌های کم نظیر در جهان مورد تقدیر قرار داد. ربیعی همچنین به اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان برای حفظ تولید اشاره کرد و اظهار داشت دولت سیاست‌هایی را اتخاذ کرده که بیکاری گسترده رخ ندهد و کارگران در کارگاه‌ها بمانند.
این اظهارات ربیعی در خصوص سیاست دولت در خصوص حفظ کارگران در کارگاه‌ها و جلوگیری از بیکاری نشان‌دهنده‌ی بی‌اطلاعی وی و دولت از روند اقدامات مراقتی برای مقابله با اپیدمی است.
بیکاری به خاطر تعطیلی عمدی کارگاه‌توسط دولت‌ها ها رخ می‌دهد که با هدف جلوگیری از شیوع بیماری صورت می‌پذیرد و اگر قرار باشد کارگران در کارگاه‌ها باشند و به خاطر خودداری از حضور در کارگاه‌ها خانه‌نشین نشوند در مقاطع اولیه در هیچ کشوری بیکاری رخ نخواهد داد. ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه مردم نیازمند سبک نوینی در زندگی هستند، به به اقدامات موفق دولت در خصوص جداسازی فیزیکی اشاره کرد و خاطرنشان کرد ایران قبل از تمام کشورها اقدام به جداسازی فیزیکی کرده است. وی در عین حال به توقف فعالیت‌های مردم و تعطیلی رویدادهای مذهبی، علمی و فرهنگی اشاره و تاکید کرد باید سبک جدیدی در مصرف، مراودات اجتماعی، نظام اداری، الگوی اداری. و شکل بگیرد.
سخنگوی دولت همچنین آینده کشور را در گروی سیاست‌گذاری لازم برای انطباق و سازگاری اجتماعی و اقتصادی دانست و تاکید کرد باید همه ظرفیت‌های ملی در این خصوص به کار گرفته شود.
ربیعی در ادامه‌ی اظهاراتش شایعات عدم پذیرش کمک‌های بین‌المللی از سوی ایران را تکذیب کرد و افزود این موضوع صحت ندارد.
این اظهارات توسط خود مقام‌های جمهوری اسلامی به کرات مطرح شده و بر خلاف رویه ایران در زمان بروز دیگر بحران‌ها در ایران که امریکا هم در کنار دیگر کشورها همواره به ایران کمک کرده، ایران این بار به صراحت اعلام کرد نیازی به کمک‌های مالی، درمانی و بهداشتی امریکا ندارد. در عین حال بر خلاف اظهارات علی ربیعی در کمتر از یک هفته قبل پزشکان بدون مرز که همراه با تجهیزات بیمارستانی صحرایی و دیگر اقدام بهداشتی و درمانی به ایران آمده و در اصفهان مستقر شده بودند، به علت فشارهای ناشی از گروه‌های مخالف دولت و همچنین در پی اظهارات علی خامنه‌ای در این خصوص که ایران نیازی به کمک‌های درمانی امریکا ندارد، اجازه فعالیت پیدا نکردند.
ربیعی در ادامه، ادعاهای آمریکایی‌ها را مبنی بر بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها بر دسترسی ایران به داروها و اقلام بهداشتی، بی پایه دانست و افزود بخاطر تحریم‌های غیر قانونی آمریکا اصلا امکان مبادله بانکی وجود ندارد. وی افزود آنها جلوی تبادل‌های بانکی را بسته‌اند و اعلام می‌کنند ایران می‌تواند دارو بخرد.اظهارات ربیعی در حالی عنوان می‌شود که نمکی در همان روز اعلام کرد تحریم‌ها هیچ تاثیری در تامین دارو برای ایران نداشته است و ایران هیچ محدودیتی در این زمینه ندارد.
ربیعی افزود دولت برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی حتی با پول خود ایران و نه پول اعطایی دیگران، به مبادله بانکی نیاز دارد و نیازمند است تا انتقال پول انجام دهد که بخاطر تحریم‌ها این امکان از ایران سلب شده است. وی ادعای آمریکایی‌ها را در این خصوص مضحک خواند.ربیعی در عین حال به اقدامات ظریف و همکاران وی در وزارت امور خارجه در هفته‌های اخیر برای افزایش همبستگی جامعه بین‌المللی و پاسخ‌گو کردن امریکا برای تروریسم دارویی اشاره کرد و گفت وزارت امور خارجه در این خصوص نامه‌هایی به دبیرکل ارسال کرده و با کشورهای مختلف نیز در این خبارهصوص رایزنی کرده‌ است.
وی افزود وزارت امور خارجه در تلاش است تا مجامع بین‌المللی آمریکا را در این خصوص با سیاست‌های جمهوری اسامی همسو کنند.
ربیعی در ادامه‌ی اظهاراتش تاکید کرد اگر لازم باشد تا سخت‌گیری‌های بیشتری برای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اعمال شود دولت این کار را خواهد کرد