رهبر جمهوری اسلامی و بحران ویروس کرونا

علی خامنه‌ای رهبرجمهوری اسلامی ایران کمتر از یک هفته بعد از آنکه هشدار نسبت به وجود ویروس کرونا در کشور را توطئه‌ی دشمنان خوانده و گفته بود هدف دشمنان تخریب انتخابات بود که موفق نشدند، ‌روز پنج شنبه در اقدامی نادر با ارسال یک کلیپ کوتاه ویدئویی از پزشکان و پرستاران به خاطر تلاش برای مبارزه با ویروس کرونا تشکر کرد و گفت اقدامات آنها اجر و ثواب به دنبال خواهد داشت.
وی که در این دیدار بر خلاف عادت همیشگی به جای اتاق ملاقات‌ها، در اتاق کار و کتابخانه‌اش حاضر شده بود، و علیرضا مرندی رئيس فرهنگستان علوم نیز در کنار او حضور داشت، از وزارت بهداشت و همکاران وزیر، پزشکان، ‌پرستاران و کادر درمانی در کل کشور صمیمانه تشکر کرد و اظهار داشت زحامات باارزش آنها جایگاه جامعه پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا خواهد برد. وی ضمن اشاره به این بیماری که در کشور به وجود آمده، به جای آنکه آن را فتنه‌ی دشمنان بخواند، از وزارت بهداشت و درمان کشور و کلیه همکاران وزیر بهداشت به خاطر تلاش‌هایشان تشکر کرد. وی در ادامه اظهار داشت برنامه‌ی خصوصی روز پنج شنبه را تنها به این دلیل ترتیب داده است که از کادر درمانی تشکر کند. وی تاکید کرد کار کادر درمانی بسیار باارزش است و باعث ارتقای ارزش جامعه پزشکی و پرستاری می‌شود. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد کار برجسته و سنگین کادر درمانی خیلی طولانی نشود و زودتر کلک این ویروس منحوس کنده بشود
ابراز امیدواری علی خامنه‌ای در خصوص خلاص شدن از شر ویروس کرونا درحالی عنوان می‌شود که تقریبا تمامی متخصصان متفق‌القول هستند که حضور این ویروس در زندگی مردم فعلا غیرقابل چشم‌پوشی است و با توجه به سرعت انتشار ویروس و شیوع بالای آن در بین مردم، نه تنها از شدت تاثیر آ ن کاسته نخواهد شد، بلکه روز به روز به تعداد مبتلایان ویروس افزوده خواهد شد.
در همان حال متخصصان ابراز داشته‌آند که بعید است که در ماه‌های آینده و کمتر از یک سال، امکان کشف ویروس مربوط به این بیماری نیز وجود داشته باشد. در عین حال، این اظهارات خامنه‌ای در تشکر از کادر درمانی در حالی عنوان می‌شود که در حین اقدامات درمانی در مقابله با ویروس کووید ۱۹ یک پزشک و یک پرستار حین انجام اقدامات درمانی برای بیماران جان باخته‌اند. در عین حال بسیاری از افراد مطلع و کادرهای درمانی به کمبود شدید امکانات مراقبتی در بیمارستان‌ها اشاره می‌کنند و تاکید دارند که در بسیاری از مکان‌های درمانی حتی مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش نیز به اندازه کافی در اختیار کادر درمانی قرار ندارد. به علاوه، کادر درمانی، حتی تجهیزات پوششی لازم و استاندارد برای مواجهه با بیماران کورونایی را نیز در اختیار ندارد و در بسیاری از بیمارستان‌ها، کادر درمانی به جای آنکه از پوشش کامل بدنی در مواجهه با بیماران برخوردار باشند،‌تنها از گان پزشکی، دستکش و ماسک و کلاه استفاده کرده‌اند و بخشی از صورت و گردان آنها باز است که امکان انتقال ویروس را بالا می‌برد.
حضور خامنه‌ای در این فیلم کوتاه تلویزیونی مجادلات زیادی را ایجاد کرده است. ضعف و بی‌حالی او در هنگام گفتگو درباره‌ی کادر درمانی کشور، موجب گمانه‌زنی‌هایی در خصصو بیماری او نیز شده است. همچنین انتشار تصویری از علی خامنه‌ای در حالی که پس از ده سال، چفیه بر دوش ندارد،‌ بحث‌های زیادی به دنبال داشته است.
خامنه‌ای این گفتگوی ویدئویی را در اتاق خصوصی کار خود انجام داده است، که معمولا دیدارهای خصوصی وی با اشخاصی مانند شیخ حسن نصرالله و قاسم سلیمانی نیز در همین اتاق انجام می‌شده است و ملاحظه آن تصاویر هم نشان می‌‌دهد که وی در این دیدارها هم چفیه بر دوش نداشته است. این تصاویر بار دیگر این چالش را بر می انگیزد در بین مردم ایجاد کرده است که وی تنها برای جذب افکار عمومی ومتناسب با موقعییت ، چفیه بر دوش میاندازد