تداوم مجادلات میان مقامات بهداشتی و حوزوی در مبارزه با ویروس کورونا

برخی از تحلیل‌گران عنوان می‌کنند اینکه ویروس کرونا از شهر قم شروع شد تا مقاومت روحانیون و مذهبیون قمی در مقابل تشخیص و درمان بیماری باعث شد اقدامات پیشگیرانه‌ی لازم برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر بیماری با چنین چالش بزرگی مواجه شود .ادامه مقاومت برخی از روحانیون در قم در مقابل انجام اقدامات پیشگیرانه‌ی قرنطینه‌ای، کل کشور ایران را با چالش بزرگی روبرو کرده است. شرایط خاص قم به خاطر زیارتی بودن و نیز نزدیکی این شهر به تهران، همچنان کل کشور را با خطر شیوع کرونا ویروس مواجه ساخته است. در همین حال و در حالی که متخصصان بهداشتی و سلامت در کشور و نیز در سطح جهانی تعطیلی تجمعات و خودداری از حضور در فضای عمومی و مکان‌های شلوغ را تنها راه پیشگیری از شیوع بیماری عنوان می‌کنند، برخی از حوزه‌های مذهبی همچنین بر ادامه برگزاری مراسم مذهبی و تجمعات تاکید دارند.
روز پنج شنبه و در حالی که ستاد ائمه‌ی جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نماز جمعه تا اطلاع ثانوی در ۲۳ شهر ایران و من‌جمله شهر قم برگزار نخواهد شد، نهاد نماز جمعه استان قم، طی اطلاعیه‌آی اعلام کرد نمازجمعه نهم اسفندماه قم به امامت سعیدی نماینده ولی‌فقیه در شهر قم و با حضور ائمه محترم جمعه در سایر شهرها اقامه خواهد شد. وی پیش از این نیز حرم حضرت معصومه را دارالشفا خوانده و تاکید کرده بود نمی‌توان حرم مطهر را به بهانه‌ی جلویگری از بیماری تعطیل کرد و تاکید کرده بودکه حرم خود نه اشاعه‌دهنده‌ی بیماری، بلکه جلوگیری کننده از آن است. گرچه این اقدام نهاد نماز جمعه در قم با واکنش جدی برخی از روحانیون و فعالان مدنی و اجتماعی مواجه و در نهایت متوقف شد، اما با توجه به شرایط شهر خاص قم، این دسته از روحانیون این شهر همچنان بر تداوم انجام فعالیت‌های زیارتی در این شهر تاکید دارند.
در پی تاکید نهاد نماز جمعه شهر قم، شورای سیاستگذاری نماز جمعه، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد پیرو درخواست وزیر بهداشت و درمان و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا و اهمیت حقوق شهروندان، نماز جمعه در ۲۳ شهر و من‌جمله شهر قم برگزار نخواهد شد. موضوعی که با مخالفت برخی مواجه شده، تا جایی که یک روحانی اعلام کرده است خود وی مستقلا نماز جمعه را برگزار خواهد کرد.