گسترش ویروس کورونا درشهرهای ایران

در حالی که روزانه بیش از صد بیمار جدید کورونایی به آمار موجود بیماران در کشور افزوده می‌شود، اخبار مربوط به جان‌باختگان از کرونا در سطح کشور نیز افزایش می‌یابد بر اساس آمار جدید تاکنون 26 نفر فوت شده ونیز 245 نفر بطور قطعی مبتلا به این ویروس هستند .علاوه براین تاکنون تست چهار نماینده مجلس مثبت از جمله ذوالنور نماینده قم مثبت بوده و آزمایش کرونای خانم ابتکار معاون امور زنان رییس جمهور نیز مثبت بوده است. در این میان وضعیت در شهرهای ایران نیز همچنان بحرانی‌تر می‌شود. استان گیلان که در حال حاضر یکی از آلوده‌ترین استان در کشور به شمار می‌رود، به سختی در حال کنترل بیماری است و شواهد حاکی از آن است که به زودی برخی از شهرها در قرنطینه‌ی کامل قرار خواهد گرفت.
طبق دستور فراماندار بندر انزلی، اتومبیل‌های هشدار دهنده در سطح شهر و حتی کوچه‌ها حضور پیدا کرده و به مردم توصیه می‌کنند که تا اطلاع ثانوی از خانه‌های خود خارج نشوند. همچنین از مردم خواسته شده است که مایحتاج اصلی خود را تهیه کنند و برای خرید از خانه خارج نشوند.
برخی از کارشناسان تاکید دارند که وضعیت وخیم بیماری در کشور هنوز آشکار نشده و موج اصلی بیماری تازه از اوایل هفته اینده که هم دوره نهفتگی بیماری تمام شده است و هم کیت‌های تشخیصی به سراسر کشور ارسال خواهد شد، آشکار خواهد شد.
این در حالی است که اخبار غیر رسمی هچنین حاکی از آن است که شرایط در بیمارستان‌های شهرهای بزرگ همچنان بحرانی است. کمبود امکانات تشخیصی و درمانی و مراقبتی، هرکدام به تنهایی می‌تواند در شرایطی که مردمدر معرض یک بیماری واگیردار هستند، شرایط را به شدت بحرانی کند. موج اصلی بیماری با توجه به زمان نهفتگی بیماری در هفته جاری نمود خواهد یافت و در حالی حاضر برخی از شهرها شرایط بحرانی اعلام شده است. در همان حال حسن روحانی رئیس جمهور همچنان به دستورات خود به ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه می‌دهد. وی بار دیگر در نامه‌ای به نمکی وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مقابله کرونا اعلام کرد دستورات این ستاد برای تمامی نهادها ودستگاه‌ها ضرورت اجرایی دارد و در همان حال خود وی نیز با اعمال محدودیت‌های بیشتر با پیشنهادات ستاد و تعطیلی مراکز آموزشی حسب تشخیص ستاد موافقت کرد. حسن روحانی دور روز قبل اعلام کرده بود که شرایط از روز شنبه به حالت عادی بارخ واهد گشت. وی همچنان تاکید کرد تمامی دستگاه‌ها و ارکان کشور موظف و مکلف به اجرای تمامی مصوبات ستاد هستند.همچنین در دستور رئیس جمهور به رئیس ستاد مقابله با کرونا تاکید شده است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز سازمان صدا و سیما اقدامات لازم برای آموزش آنلاین شهروندان از طریق رسانه‌ها را اقدام کنند.
وی در این بیانیه تاکید کرده است که همه دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی، سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد نماز جمعه، مرکز امور رسیدگی به مساجد، دستگاه‌های نظامی، انتظامی، قضایی و متولیان اماکن مذهبی، مکلف و موظف به تبعیت و اجرای تصمیمات ستاد ملی مدیریت کرونا هستند.حسن روحانی همچنین در این نامه از مردم نیز خواسته از مسافرت‌های غیرضروری خودداری کنند
این درحالی است که مساله مسافرت شهروندان به معضلی جدی در کنترل کرونا تبدیل شده است. با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و نیز ادارات مردم به سمت شهرهای شمالی حرکت کرده و موجب انتشار گسترده بیماری در این شهرها شده‌اند. ضمن آنکه کارشناسان همچنان تاکید دارند که موج فراگیر بیماری در استان گیلان و بندر انزلی که استان را در حالی آماده باش کامل قرار داده است،‌ تحت تاثیر برف هفته گذشته است که با توقف طولانی مردم و مسافران در بین راه به شیوع گسترده بیماری و الودگی گسترده ویروسی منجر شد.