موافقت امریکا با آغاز به کار اینستکس

در حالی که محدودیت‌های بین‌المللی در ایران همچنان ادامه دارد وبا وقوع شرایط جدید زندگی را بسیار دشوارتر از قبل کرده و محدودیت‌های کالایی و دارویی بیشتری در کشور ایجاد کرده است،‌ مهرداد عمادی مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کرد باتایید وزارت خزانه‌داری امریکا برای صدور کالاهای انسان‌دوستانه به ایران، صورت پذیرفته و به زودی اولین مرحله‌ی اجرای اینستکس اجرایی خواهد شد. وی با بیان این موضوع که اتحادیه اروپا برای تایید سازوکار اینستکس ،‌تاکید کرد این اقدام از این نظر صورت پذیرفت که شرکت‌های همکار تحریم نشوند. وی افزود به این منظور ناظرانی که کشورهای فرانسه، آلمان و انگلستان برای تایید هویت و شفافیت شرکت‌ها تعیین کرده‌اند، پذیرفته شده است.
عمادی در عین حال عدم پیوستن ایران به FATF را یک مشکل جدی عنوان کرد و اظهار داشت عدم پیوستن جمهوری اسلامی اجرای این اقدام را با دشواری مواجه خواهد ساخت. عمادی همچنین خاطرنشان کرد که وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران فرصت خود برای پیوستن به FATF را از دست داده و از آن خودداری کرده است.
عمادی تاکید کرد در روزهای آینده نشستی برگزار خواهد شد تا ابزارهای مورد نیاز در اینستکس برای پاسخگویی به این ابهامات طراحی شود تا شرکت‌هایی که در این کانال مالی حضور دارند به صورت قانونی شناخته شوند.
سیستم دیپلماسی در جمهوری اسلامی چندین ماه است که تمام تلاش خود را برای پیوستن ایران به FATF بسیج کرده و با بارها حضور در جلسات مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین شورای نگهبان تلاش کرده است تا دلایل ضروری برای پیوستن ایران به اینستکس را به این نهادها گوشزد کند، موضوعی که درنهایت هم مورد تایید و موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار نگرفت و با پایان یافتن مهلت قانونی ایران برای پیوستن به این نهاد بین‌المللی، جمهوری اسلامی رسما در لیست سیاه قرار گرفت و فرایند صعودی افزایش‌ دلار و یورو در داخل کشور همچنان به شکل نجومی ادامه دارد. کارشناسان و همچنین دولت و نهادهای حقوقی دولت پیش‌بینی کرده و بارها هشدارداده بودند که در صورت قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه، جمهوری اسلامی حتی امکان دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه را نیز از دست خواهد داد.
با توجه به شرایط جدیدی که برای کشور ایجاد شده و نیاز مبرم در ایران به واردات دارو، امکانات و تجهیزات لازم برای مقابله با کرونا و تجهیزات لازم تشخیصی، مشخص نیست که با این محدودیت‌ها چه مشکلات وخیم‌تری در اتنظار سلامت مردم خواهد بود. موضوعی که ممکن است در اثر ندانم‌کاری افراد تندرو در داخل کشور و شخص آیت‌الله خامنه‌ای به یک فاجعه ملی در حوزه‌ی سلامت تبدیل شود.