رهبر جمهوری اسلامی و تاکید بر مشارکت در انتخابات و هراس از تحریم

آیت الله علی خامنه‌ای رهبرجمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه در دیدار با مردم آذربایجان شرقی، ضمن تاکید بر ضرورت حضور در انتخابات مجلس، آن را وظیفه شرعی، ملی، انقلابی و حق مدنی مردم دانست و تاکید کرد اگر انتخابات با حضور حداکثری مردم همراه بشود، مایه‌ی آبروی نظام و تقویت کشور خواهد شد. وی همچنین بر ضرورت انتخاب خوب تاکید کرد و اظهار داشت چشم دوست و دشمن به انتخابات روز جمعه است و همه با نگرانی منتظر نحوه حضور مردم در انتخابات هستند.
این اظهارات تبلیغاتی در حالی عنوان می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی به خوبی می‌دانند که حضور مردم در انتخابات به ویژه در شهرهای بزرگ بسیار ناچیز خواهد بود. بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده در هفته‌های اخیر، میزان مشارکت تهرانی‌ها در انتخابات کمتر از ۲۵ درصد خواهد بود و به نظر نمی‌رسد که در دیگر کلان‌شهرهای کشور هم وضع بهتر از این باشد. این آمار در حالی توسط موسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران اعلام شده است که این موسسه در حال حاضر در اختیار نیروهای سیاسی تندروی اصول‌گرا و ارزشی قرار دارد و آمار ارائه شده توسط آن، قاعدتا نمي‌تواند توسط حاکمیت به عنوان سیاه‌نمایی عنوان شود، چرا که اجراکننده‌های نظرسنجی خود جزو حامیان جدی ولایت و حکومت جمهوری اسلامی هستند.
خامنه‌ای در ادامه‌ی اظهاراتش مجلس قوی را خنثی‌کننده‌ی نیت‌های شوم امریکایی‌ها دانست و تاکید کرد این مجلس قوی است که می‌تواند با تصویب قوانین لازم و هدایت دولت‌ها به مسیر مطلوب، کشور را مصون نگه دارد.
اظهارات علی خامنه‌ای به خوبی گواه آن است که وی درصدد است تا مجلسی را تشکیل دهد که بتواند سیاست‌های ضد امریکایی وی را عملی کند و مانع از اقداماتی توسط دولت‌ها شود که در تلاش هستند تا مسیر را برای تعامل بیشتر با جهان و نیز بهبود فضای بین‌المللی باز کنند.
وی تاکید کرد یک مجلس قوی می‌تواند تاثیرات بلندمدتی بر کشور باقی بگذارد. خامنه‌آی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره برخی از نماینده‌ها در دوره‌های پیشین مجلس در دوره‌ی انقلاب که در امریکا سکنی دارند آنها را نوکر و کلفت امریکا و دشمن ایران دانست.
اشاره علی خامنه‌ای به برخی از نمایندگان مجلس است که در حال حاضر به منتقدان جدی جمهوری اسلامی تبدیل شده‌اند و با حضور در رسانه‌ها اظهاراتی را در انتقاد از رژیم جمهوری اسلامی عنوان می‌کنند.
خامنه‌ای در بخش دیگری از اظهارات امریکا را در حال فروپاشی عنوان و پیش‌بینی کرد امریکا مانند تایتانیک غرق خواهد شد. وی اظهار داشت شکوه و جلال آمریکا مانع از غرق شدن آن نخواهد شد. وی دلیل نابودی و غرق شدن امریکا را مشکلات عمیق و گسترده‌ی اجتماعی و اقتصادی این کشور دانست. وی پیش از این هم نابودی اسرائیل را پیش‌بینی و اعلام کرده بود اسرائیل بیست و پنج سال دیگر نابود خواهد شد.