اعلام احکام مجازاتهای سنگین برای فعالان محیط زیستی و افشای شکنجه متهمان

پس از گذشت دو سال از بازداشت موقت فعالان محیط زیستی که به جرم جاسوسی در زندان هستند و یکی از آنهایعنی دکتر کاووس سید امامی در همان ماه نخست درگیری به گفته قوه قضائیه در اثر خودکشی جان خود را از دست داد ، قوه‌قضائیه روز سه‌شنبه اعلام کرد احکام این متهمان صادر شده است. بر اساس احکام صادر این زندانیان در مجموع به .. سال زندان محکوم شده‌اند و اتهامات آنها جاسوسی، ارتباط باامریکا و .. عنوان شده است.
چند ماه قبل اظهاراتی در این خصوص منتشر شد که متهمان مذکور به جرم جاسوسی و افساد فی‌الارض به اعدام محکوم خواهد شد. سرلشکر فیروز‌آبادی در دو سال قبل با اشاره به اقدامات این فعالان محیط زیستی عنوان کرده بود این افراد با استفاده از برخی از جانداران در طبیعت مانند مارمولک اقدام به جاسوسی در طبیعت کرده و اطلاعات مربوط به اقدامات هسته‌ای جمهوری را از این طریق و با استفاده از مارمولک‌ها جمع‌اوری کرده و به دشمنان جمهوری اسلامی انتقال داده‌اند.
بر اساس اخبار دردناکی که در خصوص برخورد با این زندانیان به تازگی منتشر شده، معلوم شده است این متهمان برای انجام اعترافات تحت شدیدترین شکنجه‌ها و توهین‌های روحی و روانی قرار داشته‌اند.
نیلوفر بیانی یکی از متهمان این پرونده پیش از این هم در دادگاه خود در آذرماه گفته بود که وی در زندان شکنجه شده و تحت شذیدترین فشارها قرار داشته تا به اظهارت مورد نظر بازجوها اعتراف کند.
گرچه حکم برخی از متهمان محیط زیستی اتهام جاسوسی عنوان شده اما همه تحلیل‌گران و ناظران به خوبی می‌دانند چنین ادعایی بیش از ان بدون استناد است که بتواند توجهی را به خود جلب کند و دیگران آن را باور کنند. بر اساس احکام صادره، یکی از متهمان به اتهام جاسوسی به شش سال حبس محکوم شده است. این در حالی است که اتهام جاسوسی جزو اتهام‌های سنگین در جمهوری اسلامی است و ارتکاب عمل جاسوسی به این سادگی قابل گذشت نیست و چنین محکومیت جزئی هم ندارد.‌.
نیلوفر بیانی با اشاره به ساعت‌ها اعتراف‌گیری سپاه با شکنجه و تهدید جنسی، گفته است وی حداقل ۱۲۰۰ ساعت تحت بازجویی قرار داشته است. به گفته بیانی وی در این بازجویی‌ها در معرض شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی، و تهدیدها به شکنجه فیزیکی و تهدید جنسی قرار داشته است.نیلوفر بیانی همچنین گفته است بازجوها او را تحت فشار قرار داده‌اند که صدای حیوانات وحشی را تقلید کند و او را
به تزریق آمپول فلج کننده و آمپول هوا تهدید کرده‌اند. نیلوفر بیانی در نامه‌ای که سال گذشته به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته بود مدعی شده بود که وی را با انتقال به یک ویلای خصوصی مجبور کرده‌اند رفتار غیراخلاقی و غیراسلامی آنها در استخر خصوصی را ببیند.وی همچنین در این اظهارات اذعان داشته است در تمام‌بازجویی‌ها وحشت از تعرض واقعی جنسی به وی، وی را وحشتزده و هراسناک کرده است.