ادامه‌ اختلال و محدودیت در استفاده از اینترنت

در حالی که بار دیگر شبکه ارتباطی اینترنت در ایران به شدت ضعیف شده و روابط عادی مردم در این زمینه مختل شده است، ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادعا کرد ضعیف شدن اینترنت ربطی به محدودیت‌های اعمال شده در داخل کشور ندارد و به حمله هکرها به زیرساخت‌های ارتباطی و پهنای باند اینترنت در ایران مربوط می‌شود.
ناظمی در اظهارات خود تاکید کرده است حملات سایبری به باند اینترنت در ایران بی‌سابقه بوده و دارای حجم بسیار گسترد‌ه‌ای است. وی خاطرنشان کرده است میزان حملات در هفته اخیر دوبرابر شده است. وی همچنین یادآور شده است که به این علت که سابقه چنین حملاتی در گذشه وجود نداشته، برخی از دیتاسنترها امکان مقابله با ان را هم نداشته‌اند. وی همچنین اظهار داشت اگر این شایعه مطرح شود که دولت موجب کاهش سرعت اینترنت شده، گرچه این شایعه صحت ندارد، ‌اما مردم آن را به راحتی باور خواهند کرد.
گرچه ممکن است برخی از اظهارات معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درست باشد، اما به گفته کارشناسان، توانایی هکرها برای هجوم به باند اینترنت در ایران و وارد آوردن چنین آسیب گسترده‌ای به شبکه اینترنت سراسری در ایران که موجب اختلال در سرعت اینترنت بشود، عمدتا به دلیل ضعف ساختارهای ارتباطی اینترنت درکشور است و در هر حال به داخل کشور مربوط می‌شود. در واقع این ضعف زیرساخت‌های اینترنت در کشور است که موجب می‌شود چنین حملاتی دسترسی مردم به شبکه ارتباطی اینترنت را تضعیف کنند و سرعت ابنترنت را کاهش دهند.
لذا طبیعی است در شرایطی که پنهای باند اینترنت در ایران از حد استاندارد جهانبی بسیار پایین‌تر است و طبق گفته متخصصان فضای مجازی، امکان ارائه‌ی اینترنت به کاربران با همان سرعت اعلام‌شده هم به کاربران ممکن نیست،‌ عجیب نیست که هجوم بالای تعداد زیادی کاربر به شبکه‌ی سراسری اینترنت با پهنای باند ضعیف، دسترسی مردم را مختل کند و مردم را مشکل مواجه سازد.
در عین حال تبدیل شبکه اینترنت در کشور به دو بخش داخلی و خارجی در ماه‌های اخیر، موجب محدودیت دسترسی کاربران به اینترنت باز و آزاد شده است و در واقع فرایند اجرایی شدن استفاده از اینترنت داخلی و محدودشدن استفاده از شبکه بین‌المللی اینترنت بسیار نرم درح ال اجرایی شدن است و کاربران را در استفاده از اینترنت بین‌المللی به شدت با مشکل مواجه کرده است.
بر اساس قوانین جدید شرکت های اینترنتی، کاربران با خرید اینترنت، مانند سابق به اینترنت بین‌المللی دسترسی نامحدودی ندارند و تقریبا تمامی بسته‌های اینترنتی با محدودسازی دسترسی به اینترنت بین‌الملل، بخشی از حجم اینترنت کاربران را به صورت اینترنت داخلی در اختیار کاربران قرار می‌‌دهند. در واقع وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات به اجبار محدودیت‌هایی را برای استفاده از اینترنت بین‌الملل ایجاد کرده که هم از انظر اقتصادی به ضرر کاربران است و هم آنکه محدودیت‌هایی را در استفاده از اینترنت برای آنها ایجاد کرده است.