انتقاد اصولگرایان و منتقدان ازمواضع روحانی

اصولگرایان با حمله به روحانی مواضع وی را در روز پنجشنبه مورد انتقاد قراردادند حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز پنج‌شنبه بار دیگر از ضرورت حل مشکلات اقتصادی در کشور با تمرکز بر سیاست خارجی و مذاکره و دیپلماسی تاکید کرد. او گفت مردم ما را انتخاب کردند که فتیله تنش ها را پایین بکشیم او گفت راه حل وجود دارد وی با اشاره به اثر روابط خارجی و تحریمهای بین المللی در اقتصاد و نحوه مدیریت کشور گفت من راه دیگر بلدنیستم . یاسر جبرائیلی کارشناس اقتصادی اصولگرا گفت : من کسی را در این کشور نمی‌شناسم که گفته باشد اگر تمام روابط خارجی خراب شد، اقتصاد دست نمی‌خورد. اما می‌شناسم کسی را که تمام اقتصاد را به رابطه با چند کشور معدود خارجی گره بزند و حل مشکل آب خوردن مردم را به توافق با آنها منوط بداند روحانی همچنین در بخشی از اظهاراتش کشته شدن سردار سلیمانی و حمله ایران به پایگاه‌های امریکایی را نشانه اقتدار جمهور اسلامی دانست و اظهار داشت هیچ کشوری جرات نمی‌کند پایگاه‌های مهم منطقه‌ای امریکا را زیر موشک باران قرار دهد. وی همچنین این که جمهوری اسلامی توانسته است پنتاگون را ۲۴ ساعت بیدار نگه دارد، جزو افتخارات جمهوری اسلامی دانست. وی افزود امریکا مجبور به عقب‌نشینی از اظهارات و تهدیدهایش شد. اصولگرایان گفته اند که روحانی در حالی که هنوز تابوت مرگ سلیمانی زنده است از مذاکره با امریکا صحبت میکند .
علاوه براین مخالفین روحانی غیر اصولگرا از جنبه دیگری به موضوع پرداخته اند و گفته اند که این رجزخوانی رئیس جمهور در حالی عنوان می‌شود که مقام‌های ایرانی طبق گفته‌ی خودشان احتمال حمله به پایگاه‌های نظامی امریکا را از طریق سفارت سوئیس به اطلاع امریکا رسانده بودند و امریکا در آماده باش کامل حمله ایران به سر می‌برد. اماده باشی که در نهایت در اثر نفوذ امریکا در سامانه دفاعی و پدافندی سپاه و یا خطای انسانی، به سقوط هواپیمای اکراینی و کشته شدن نزدیک به ۱۷۰ نفر طی سقوط هواپیما منجر شد. علاوه براین این اظهارات وی در خصوص مقاومت ملت ایران در مقابل تحریم‌ها رجزخوانی دائمی مقام‌های جمهوری اسلامی است و در حالی عنوان می‌شود که ملت ایران در مقابل تحریم‌ها نه مقاومت بلکه تحمل می‌کند.
وفشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ چندین بار مردم را به خیابان‌ها کشانده و آنها را نسبت به حاکمیت خشمگین کرده است.
همچنین در مورد اظهارات وی که گفته بود شرایط ایران در وضعیت نه صلح و نه جنگ به سر می‌برد و بین صلح و جنگ فاصله کوتاهی وجود دارد و باید مراقبت دائمی صورت پذیرد. و شرایط به گونه‌ای است که حتی شلیک یک گلوله می‌تواند آتش جنگ را شعله ور کند. منتقدان گفته اند این اولین بار است که یکی از مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی به صراحت از احتمال وقوع جنگ صحبت می‌کند و جنگ را بیخ گوش جمهوری اسلامی عنوان می‌کند. تاکنون مقام‌های جمهوری اسلامی با رجزخوانی‌های دائمی خود درباره قدرت نظامی همواره عنوان کرده‌اند که ایالات متحده امریکا به علت منافع انتخاباتی خود هرگز وارد جنگ با ایران نخواهد شد. هرچند بسیاری اظهار میدارند که جنگ بین ایران و امریکا با هدف قرار دادن اشخاص و پایگاه‌های دوکشور که با حمله مستقیم دو کشور صورت پذیرفته، عملا شروع شده است.
همچنین روزنامه کیهان که تریبون غیر رسمی نظرات آیت‌الله خامنه‌ای است و نیز سعید جلیلی که نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی است در انتقادی تند مشکلات اقتصادی کشور را به تمامی ناشی از سوءمدیریت داخلی می‌دانند و تحریم‌ها را دارای اهمیت ناچیزی می‌دانند و حتی در خصوص مشکلات اقتصادی ناشی از توقف فروش نفت ایران را، که به عمده مشکلات اقتصادی و بحران‌های اجتماعی در ایران دامن زده است،‌ با تمرکز بر اقتصاد غیرنفتی قابل حل می‌دانند.