افتتاح سامانه عملیات بازار باز برای کنترل بازار

روز گذشته روحانی رییس جمهور به همراه همتی مدیر عامل بانک مرکزی سامانه عملیات بازار باز را افتتاح و رونمایی کرد.
مهمترین اهداف این سامانه معاملاتی مدیریت نرخ سود، کنترل نقدینگی و مهار تورم می باشد که از روز شنبه در سطح کلیه بانک‌های کشور اجرا خواهد شد.
عبدالناصر همتی این مراسم با اشاره به اقدامات مهم بانک مرکزی در بازار پول و ارز در سال های سخت ۹۷ و ۹۸، گفت: ولی الان شاهد ثبات در بازارهای اقتصادی کشور هستیم که این اتفاقی نادر و از موفقیت های دولت است
وی با تاکید بر اینکه حمله به بازار ارز مهمترین هدف دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: موفق شدیم در کوتاه مدت بازار ارز را کنترل و مهار کنیم و الان به عنوان بازارساز وارد بازار ارز می شویم و اجازه نوسان به بازار را نمی دهیم.همتی، کنترل گردش ریال و سرو سامان دادن به ناترازی در بانک ها را از مهم ترین اقدامات بانک مرکزی توصیف و تصریح کرد:بسیاری معتقد بودند ایران وارد ابر تورم می شود اما الان نرخ تورم نزولی و با ثبات است و شاهد رشد اقتصادی هستیم و در بازار ارز تغییرات اساسی نداشته ایم.
بر خلاف صحبتهای همتی عملا انچه که باعث شده نزخ دلار تغییرات زیادی نداشته باشد فریز کردن تقاضاها و عملا محدود کردن اکثر واردات است . هرچند علیرغم این محدودیتها در گیریهای اخیر نرخ دلار در بازارها حدود پانزده درصد افزایش یافت و هنوز نیز بازار متزلزل است .