گمانه زنی‌ها درباره دلیل کشتن سردار سلیمانی

گمانه‌زنی‌ها در خصوص دلایل کشتن سردار سلیمانی در این مقطع خاص در منطفه، همچنان ادامه دارد. گرچه برخی از تحلیل‌گران اقدام به کشتن سردار سلیمانی را اقدامی از قبل برنامه‌ریز‌ی‌شده توسط امریکا عنوان کرده‌اند که مدت‌هاست تصمیم به اجرای آن را دارد و در شرایط فعلی امکان انجام آن مهیا شده، با این وصف بسیاری این دلیل را دلیلی نامعقول می‌دانند و تاکید دارند که با وجود برخی ملاحظات امنیتی، امکان کشتن سردار سلیمانی همواره برای امریکا وجود داشته است و با توجه به امکانات زیادی که امریکا در اختیار دارد، نیازی نبوده که برای ترور سردار سلیمانی سال‌ها صبر کند. در عین حال برخی از تحلیل‌گران با اشاره به موضوع سفر سردار سلیمانی در خصوص تحوبل نامه‌ی جمهوری اسلامی به عربستان، دلیل ترور سردار سلیمانی را ناکام گذاشتن اقدامات برای کاهش تنش بین ایران و عربستان عنوان می‌کنند. با اقدام دولت عراق بلافاصله بعد از تررو سردار سلیمانی در خصوص برگزاری جلسه پارلمان برای تصویب خروج سربازان امریکایی از عراق، و موافقت نسبتا فوری فرمانده‌ی ارتش امریکا در عراق و ارسال نامه‌ی رسمی توسز ارتش امریکا به دولت عراق و اعلام آمادگی برای خروج از عراق، این گمانه تقویت شده است که ترور سردار سلیمانی ممکن است بر اساس توافقی قبلی بین دولت امریکا و عراق صورت گرفته باشد و طرفین توافق کرده باشند که در مقابل حذف سردار سلیمانی، سربازان و ارتش امریکا نیز از عراق خارج شوند و وی وجه‌المصالحه‌ی ‌عراق و امریکا قرار گرفته باشد. این در حالی است که خبرگزاری‌های بین‌المللی با اعلام خبر ارسال نامه از طرف ارتش امریکا به دولت عراق در خصوص خروج سربازان امریکایی از عراق، موضوع پذیرش مصوبه پارلمان عراق توسط دولت امریکا را مورد تایید قرار دادند. گرچه پنتاگون اعلام کرده است فعلا برنامه‌ای برای خروج سربازان امریکایی از عراق ندارد ومتن نامه رامورد تااید قرار نداد ، و ترامپ نیز تاکید کرده است که نیروهای امریکایی تنها در صورتی از عراق خارج خواهند شد که هزینه‌ پایگاه‌های امریکایی در عراق به امریکا پرداخت شود، با این وصف تحلیل‌گران مسائل منطقه تاکید دارند با توجه به اینکه نیروهای امریکایی با درخواست دولت عراق به این کشور آمده‌اند، با درخواست این کشور هم باید از عراق خارج شوند و امریکا نمی‌تواند از آن خودداری کند.
دولت عراق در تاکید بر ضرروت خروج نیروهای امریکایی از عراق تاکید کرد چنانچه این نیروها از عراق خارج نشوند، این کشور تضمینی برای تامین امنیت آنها نیز ندارد.
در همین حال، تاکید مقام‌های جمهوری اسلامی بلافاصله پس از ترور سردار سلیمانی، در خصوص پایان حضور سربازان امریکایی در عراق، این گمانه را تقویت کرده است که شرایط پساسلیمانی در منطقه، با عدم حضور سربازان و نیروهای امریکایی در عراق همراه است و اظهارات قطعی مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص پایان حضور نیروهای امریکایی در عراق، موجب تقویت این گمانه نیز شده است که قطعیت خروج سربازان امریکایی از عراق برای مقام‌های جمهوری اسلامی نیز مسجل شده است. توییت محمدجواد ظریف در خصوص خروج سربازان امریکایی از عراق و تاکید او بر اینکه پایان حضور امریکایی‌ها در عراق فرا رسیده است،‌ برای بعضی از تحلیل‌گران این گمانه را تقویت کرده است. با این وصف بسیاری از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که حتی اگر سردار سلیمانی وجه‌المصالحه‌ی ایران و امریکا برای خروج نیروهای امریکایی از عراق هم نبوده باشد،‌ ترور او در شرایط فعلی، یک ترور عادی و فقط ناشی از دشمنی دیرین امریکا با سردار سلیمانی و تلاش چندین ساله‌ی امریکا برای حذف سلیمانی نیست.