فرمانده نیروی انتظامی و اعتراضات اخیر

در ادامه واکنش‌ها نسبت به اعتراضات آبان‌ماه و تصمیم دولت در خصوص افزایش قیمت بنزین، پلیس کشور هم اعلام کرد که با زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین مخالفت کرده است. حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و رئیس پلیس کشور، صبح روز شنبه در دانشگاه علوم انتظامی امین، با بیان این موضوع که تا دو سه روز قبل از اجرا، زمان دقیق انجام سهمیه‌بندی بنزین مشخص نبود، گفت نیروی انتظامی در جلسات مخالفت خود را با زمان اجرا و تغییرات قیمتی بنزین اعلام کرده است.وی گفت سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن از اردیبهشت‌ماه مطرح بوده است، اما به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب اجرای آن به تعویق افتاد. اشتری بدون بیان این موضوع که زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین چه بوده‌اند، گفت دولت از اردیبهشت‌ماه به دنبال ساماندهی سوخت بوده است. رئيس پلیس کشور در بخش دیگری از اظهاراتش دلیل نگرانی از شرایط پیش‌آمده در کشور را وقوع حوادثی مشابه حوادث لبنان و عراق دانست و گفت نیروی انتظامی این نگرانی را داشت که این حوادث به داخل کشور تسری پیدا کند. وی گفت دشمنان مردم را در فضای مجازی تحریک می‌کردند و حتی شیوه اعتراض را به مردم یاد می‌دادند و به آنها می‌گفتند که اتومبیل‌های خود را رها کنند. اشتری افزود پلیس در شب جمعه در تمام پمپ‌بنزین‌ها مستقر شده بود. وی همچنین با بیان اینکه مشکلات از بعداز ظهر جمعه شروع شد و در خرمشهر به شکل مسلحانه آغاز شد، به سرعت عمل و عکس‌العمل سریع نیروهای انتظامی اشاره کرد و گفت نخستین حمله به پمپ بنزین در سیرجان صورت گرفت که ممکن بود به خسارت‌های زیادی بینجامد.فرمانده نیروی انتظامی ضمن اشاره به اینکه اعتراض‌ها در روز شنبه به آشوب تبدیل شد، گفت این اعتراض‌ها در نقاط مختلف گسترش یافت که با اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای به شدت کاهش یافت. وی همچنین با اشاره به تلاش‌های مجلس برای جلوگیری از اجرای سهمیه‌بندی بنزین، گفت آیت‌الله خامنه‌ای برای امنیت مردم و حفظ نظام به موضوع ورود پیدا کرد و موجب شد که صحنه تغییر پیدا کند.
اشتری همچنین با تاکید بر اینکه باید مردم را از آشوب‌گران تفکیک کرد، ضمن اعلام آمادگی نیروی انتظامی برای مقابله با هرگونه ناامنی در کشور، گفت پلیس آمادگی دارد تا در صورت وقوع هر نوع حادثه‌ای با آن برخورد کند. وی افزود با وجود آمادگی پلیس، ریشه‌ی نارضایتی‌ها باید حل بشود.
این فرمانده‌ی ارتش همچنین رضایت و اعتماد مردم از نیروی انتظامی را رو به افزایش دانست و با اشاره به دو شهید ناجا در پی وقوع حوادث اخیر، گفت نیروی انتظامی، سپاه و بسیج در حوادث اخیر به وظیفه خود عمل کرده‌اند.
بعد از آنکه حسن روحانی رئیس جمهور اعلام کرد از زمان سهمیه‌بندی بنزین اطلاع نداشته و رئیس مجلس و رئیس قوه‌ی قضائیه نیز هریک جداگانه مخالفت خود با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین را اعلام کردند، اکنون پلیس و نیروی انتظامی نیز اعلام کرده است که با زمان اجرای طرح مخالف بوده است. با وجود تاکید آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص حمایت کارشناسان و متخصصان از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و تاکید او بر اینکه این طرح بر اساس تصمیم سران قوا و در پی تصمیم کارشناسی صورت گرفته‌ است، تقریبا تمام مقام‌های اجرایی و سیاسی و همچنین کارشناسان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مخالفت خود را با طرح عنوان و همگی تاکید دارند که طرح حتی اگر لازم‌الاجرا بوده، در زمان نامناسبی اجرا شده است.
بسیاری از تحلیل‌گران تاکید دارند که با وجود مخالفت کارشناسان و نیز شخصیت‌های سیاسی و مسئولین نهادهای کلیدی کشور، طرح مذکور به پشتوانه‌ی کدام تصمیم کارشناسی یا حتی اجرایی به اجرا درآمده است‌.
برخی کارشناسان تاکید دارند که طرح تنها به پشتوانه‌ی حمایت و تاکید ایت‌الله خامنه ای و با وجود مخالفت‌های گسترده در سطح اجرایی و کارشناسی به اجرا درامده است و اگر بناست کسی نسبت به پیامدهای طرح پاسخگو باشد، رهبر انقلاب اسلامی باید نسبت به آن پاسخگو باشد