دادستان کشور و رد قیام مردم بخاطر نان و رفاه

محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور روز پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان خمینی‌شهر، در خصوص دلایل اعتراض مردم در روزهای اخیر گفت ملت ایران پای اسلام، ارزش‌های دینی و مسیر ولایت ایستاده و به خاطر نان یا رفاه ظاهری قیام نمی‌کند.
این اظهارات او در واکنش به سخنان تحلیل‌گران و کارشناسان و نیز گروه‌های سیاسی بیان می‌شود که در روزهای اخیر بارها تاکید کرده‌اند بخش مهمی از ناآرامی‌های اخیر به خاطر نارضایتی مردم از گرانی‌ها و وضعیت نامناسب اقتصادی صورت گرفته است. در عین حال دولت و افراد در رده‌های بالای حاکمیتی وسران سه قوه نیز بارها بر اینکه مردم در اعتراض به وضعیت معیشتی به خیابان‌ها آمده‌اند و باید به مشکلات و خواسته‌های آنها رسیدگی شود، تاکید کرده‌اند. وی اظهار داشت قوه‌ی قضائیه از همان ابتدا تلاش کرده است تا به سرعت صفوف دستگیرشده‌ها را از هم دستگیر کند و آنها را تعیین تکلیف کند.
وی با اشاره به اینکه ممکن است عده‌ای را بدون تقصیر گرفته باشند یا دارای تقصیر جزئی بوده باشند، گفت کسانی که دست به اسلحه برده و آدم کشته‌اند و آتش زده‌اند باید جداگانه و در چارچوب مقررات تعیین تکلیف شوند. منتظری افزود تعداد زیادی از افراد در روزهای اول دستگیری با التزام و تعهد آزاد شدند. دادستان کشور در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این موضوع که عده‌ای از اعتراض مردم به گرانی بنزین سوءاستفاده کردند، گفت جمهوری اسلامی از طرح دشمن از حدود دو سال قبل خبر داشته و می‌دانست که آنها از دوسال قبل برنامه‌ریزی کرده بودند و می‌خواستند از یک حادثه جلوگیری کنند و مردم را به خیابان بکشانند. وی افزود نیروهای امنیتی توانستند این فتنه را در کمتر از ۷۲ ساعت جمع کنند. منتظری افزود اگر نیروهای امنیتی اقدام نمی‌کردند، این افراد شهر اصفهان را نابود می‌کردند.
دادستان کشور همچنین با اشاره به گفتگوی پروانه سلحشوری با شبکه من و تو،‌ او را بی بصیرت خواند و با اشاره به اینکه وی گفتگو با این شبکه خبری را تکذیب کرده است، گفت یک نماینده باید آنقدر بصیرت داشته باشد که بداند دشمن دارد با او مصاحبه می‌کند. منتظری همچنین با انتقاد از کسانی که سنگ یک مشت اغتشاشگر را به سینه می‌زنند، گفت مردم صف خود را از این افراد جدا کردند و گفتند که از جنایتکاران جدا هستند. دادستان کشور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه در درگیری‌ها و ناآرامی‌های اخیر تعدادی از نیروی انتظامی، و بسیجی به شهادت رسیده‌اند، گفت اگر این افراد مال و فرزندشان هم مورد تهاجم قرار می‌گرفت باز هم از اغتشاشگران حمایت می‌کردند؟ وی افزود در بعضی از شهرها من جمله مراکز استان انباشت سلاح کشف شده است. دادستان در ادامه اظهار داشت کمیته‌ای در دولت برای تخمین میزان خسارت‌ها تشکیل شده و قرار است از خانواده‌ها دلجویی شود.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به ضعف‌های که در نحوه اداره کشور وجود دارد گفت برای نظام جمهوری اسلامی زیبنده نیست که رییس اداره یا قاضی به ‌دلیل فساد مالی یا اخلاقی دستگیر شود.منتظری افزود به علت سوء مدیریت و خیانت، بسیاری از مشکلات مضاعف شده است. وی افزود از مدیران اجرایی و اقتصادی انتظار می‌رود این شرایط را در نظر بگیرند.
نکته اینکه اظهارات دادستان در خصوص اینکه مردم برای نان قیام نخواهند کرد در حالی عنوان می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی بیش از دو سال است در انتقاد از چالش اقتصادی کشور و ادعای این افراد در خصوص کوتاهی دولت در بهبود وضعیت معیشت مردم، بارها گفته‌اند اعتراض مردم به مشکلات اقتصادی کاملا به جا و بر حق است و باید به آن اهمیت داد و دولت تلاش کند تا مشکلات اقتصادی را که مردم برای رفع آنها اعتراض کرده‌اند برطرف کند.
در عین حال، به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران، تلاش‌های حاکمیت برای نادیده‌گرفتن انتقادات سیاسی مردم و اینکه در اعتراض‌های اخیر نسل جوان که به تمامی در داخل جمهوری اسلامی متولد شده و رشد یافته است،‌ شعارهای صریح برای سرنگونی رژیم سر می‌دهد، در نهایت و در بلندمدت و میان مدت به ضرر حاکمیت خواهد بود و به احتمال زیاد و طبق پیش‌بینی بسیاری از تحلیل‌گران، این نادیده‌گرفتن‌ها و انکار آشکار اعتراض‌ها و نارضایتی‌های مردم، به نتایج غیرقابل پیش‌بینی برای حاکمیت ختم خواهد شد و روز به روز خشم مردم از حاکمیت را افزایش خواهد داد.