سخنگوی دولت و ادعای حملات سازمان یافته در تظاهرات

علی ربیعی سخنگوی دولت که جدا ازسابقه وزارت کارو رفاه و تعاون سابقه کار در وزارت اطلاعات و شورای عالی امنیت ملی نیز دارد در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با تشکر از هوشیاری مردم کفت علیرغم انکه مردم از دولت انتقاد و گله داشتند اما آگاهانه در کنار اغتشاشگران نایستادند.وی گفت شواهد نشان می دهد ازروز یکشنبه کسانی در خیابان ماندند که هدفشان اغتشاشگری بود .وی گفت گزارشی که در دولت از ناآرامی ها ارائه شد نشان داد که ما مساله خاصی در این زمینه نداشتیم و دیروز هم فقط در نقاطی کوکتل مولوتف پرتاب می‌کردند و حملات این چنینی و ایذایی بوده است و چیزی که وجه عمومی داشته باشد مشاهده نشده بود. وی همچنین گفت رهبری با آینده نگری موضعی گرفتند که آبی بر آتشی بود که برخی برافروختند.و اقدام شجاعانه ایشان در کابینه دولت مورد تقدیر قرار گرفت .
وی افزود تصمیم دولت این است که تا پایان سال هیچ افزایش قیمتی نداشته باشیم و نیز تاکید شد شرکت‌های دولتی صمت و جهاد نظارت هر روزه و مستمر داشته باشند.وی همچنین گفت که بحث اینترنت هم مطرح شد که به شورای امنیت محول شده که با در نظر گرفتن آرامش وصل خواهد شد، برخی باید هزینه سوءاستفاده از تکنولوژی را بپردازیم.ربیعی گفت پیش بینی می‌شد سال ٩٨ سال سخت سیاسی داشته باشیم اما هنگامی که تحریم شروع شد گفتند می‌خواهیم بیشترین فشار را به مردم وارد کنیم و این کار ایالات متحده برخلاف قرارداد الجزایر بود که در کشور ما دخالت می‌کنند آن هم در صورتی ما سعی می‌کنیم امنیت روانی را برقرار کنیم.وی افزود سه گروه به خیابان‌ها آمدند که گروه اول نگران بودند و این قابل درک است. گروه دوم از جریان‌هایی بودند که می‌خواستند بحران اجتماعی ایجاد کنند. به ما گفتند برخی اجازه تغییر شیفت در عسلویه را نمی‌دهند و به برخی لوله‌ها دینامیت بسته بودند؛ چه کسی از این انفجارها سود می‌برد.وی گفت قرار بوده که در یک ساعت مشخص در اصفهان و شیراز به دو مرکز حمله کنند که در اثر آن بخش بزرگی از تلفن‌های همراه و سیار کشور دچار اختلال می‌شد.سخنگوی دولت گفت: بر اساس گزارش‌ها اغتشاشگران قصد داشتند مسیر انتقال کالا از بندر امام خمینی به کشور را مسدود کنند تا یک گروه مشخص برای این جریان برنامه ریزی کرده بودند. و قصد داشتند برای مدتی کالا به مردم و کشور نرسد.
وی افزود وقتی این شواهد وگزارش ها را کنار یکدیگر می‌گذاریم بیانگر آن است که با یک جریان که بدنبال موج آفرینی و موج سواری در کشور بودند مواجه بودیم و وبرخی رسانه‌ها وشبکه های خارجی بی شرمانه می‌گفتند بروید و مراکز را آتش بزنید؛ این رسانه‌ها افرادی را می آوردند به عنوان این که رهبری و هدایت می‌کنیم که این سنت را گروه هک‌های تروریستی قدیمی را تداعی میکرد . وی گفت در حالیکه مردم عادی به سمت مراکز نظامی و انتظامی نمی‌روند.وی افزود همانطور که قبلا هم اعلام کردم مشخص شده جراحاتی که این افراد دیده‌اند، حتی مشخص می شود که با سلاح‌های دولتی نبوده است. ما در کنار اینها و در کنار خانواده اینها هستیم. کسی که یک اعتراض ساده دارد قطعا برای ما مورد احترام است. اعتراض ساده و اعتراض نسبت به هر کسی در جمهوری اسلامی، مورد هیچ مساله‌ای قرار نخواهد گرفت . او افزود یک گروه هم بودند که متاثر از این افراد با سلاح‌های سرد به میدان آمدند. من همدردی می‌کنم با افرادی که از این گروه‌ها آسیب دیدند و در کنارشان هستیم. قطعا نوع اعتراضات تمیز داده خواهد شد. به زودی جناب آقای علوی در این رابطه اطلاع‌رسانی خواهند کرد.ربیعی در مورد عدم اطلاع رسانی دولت در این زمینه کفت تجربه نشان داده که پیش از این با اعلام برخی انبار بنزین در منازل انجام می‌دادند و چقدر مردم آسیب دیدند. وی افزود مگر در مجلس و در برنامه ششم ما پیشنهاد ندادیم که قیمتهای حامل‌های انرژی تغییر کند که عملا انجام نشد و مجلس مخالفت کرد . ربیعی همچنین درباره میزان اختصاص بنزین سهمیه‌ای برای خودروهای شخصی گفت تعیین شصت لیتر منطق علمی داشته است. شصت لیتر برای روستاها و شهرهای کوچک کفایت می‌کند. من از مردم خواهش می‌کنم چند ماهی صبوری داشته باشند، زیرا با کنترل قیمت‌هایی که ما انجام می‌دهیم اثرات این طرح را متوجه خواهند شد.
اقای ربیعی در مورد حق اعتراض مردم سخن میگوید که خود پیشنهاد دولت در مورد حضور مردم در مورد مکانهای عمومی برای اعتراض توسط دیوان عدالت اداری رد شد . در فقدان چنین مکانهایی طبیعی است که زمینه به خشونت کشیده شدن اعتراضات افزایش میابد . علاوه براین قطع اینترنت هنگامی که خود دولت میگوید عملا اعتراضات به پایان رسیده مشخص نیست چرا اینترنت همچنان قطع است .