سخنگوی دولت و تلاش برای توضیح اقدامات دولت در مقابله با بحران افزایش قیمت بنزین

علی ربیعی سخنگوی دولت روز دوشنبه در یک نشست خبری با خبرنگاران شرکت کرد وسعی کرد دلایل اقدام دولت درافزایش قیمتها را توضییح دهد و سعی کرد نشان دهد که روحانی با اعلام موضوع افزایش قیمتها ی بنزین انجام کاری را به عهده گرفته که متعلق به نظام بوده را به عهده گرفته ودر نتیجه فداکاری کرده است او همچنین از رهبر ایران تشکر کرد و مخالفتهای روزهای اخیر را ناشی از اقدامات مخالفین معاند نامید .وی گفت این طرح براساس تصمیم شورای عالی هماهنگی سه قوه درخصوص تصمیم مهم و ملی اجرای طرح حمایت اجتماعی و معیشتی از اقشار کم برخوردار با منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین اجرا شد.
وی با بیان اینکه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین در شصت سال اخیر، همواره مهم و چالش‌برانگیز بوده است، اظهار داشت: دلایل متعددی برای اصلاح قیمت‌ها بیان شده و وجود دارد. در شرایط حاضر که کشور با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و فشارها روبه‌رو شده است، اصلی‌ترین دلیل برای اصلاح قیمت‌ها، ایجاد عدالت اجتماعی یا حرکت به سمت آن است. اقشار با دهک پایین جامعه تحت فشار هستند و دولت خود را موظف به حمایت از این قشار می‌داند. وباید این مسئله از محلی تامین می‌شد. درآمدهای دولت به خاطر کاهش فروش نفت، کاهش یافته و تامین منابع درآمدی دولت از طریق فروش نفت و مالیات یکی از هنرمندی‌هایی است که دولت داشته و حتی کارهای زیربنایی و ساخت و سازها معطل نمانده است. ربیعی با بیان اینکه تامین منابع برای حمایت معیشتی از منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها است، وی با تاکید بر اینکه اقشار برخودار بیشترین بهره‌مندی از یارانه بنزین را داشته‌اند، خاطرنشان کرد: خانواده‌های برخودار ۲۳ برابر از این یارانه‌ها بهره‌مند می‌شدند و لذا منطقی‌ترین راه ممکن اصلاح قیمت بنزین بود. در ۶۰ سال اخیر در خصوص بیماری اقتصاد ایران بحث‌های زیادی شده است. یکی از دلایل این بیماری، یارانه‌های پنهان و عدالت نابرابر در جامعه بوده است.
ربیعی گفت بیان این تصمیمات از نوع تصمیمات دشوار و سخت است، وچون آثار مثبت این تصمیمات در میان مدت و درازمدت مشخص می‌شود، وی با بیان اینکه دولت واقف بود در این شرایط اصلاح ساختار تبعاتی برای دولت و محبویتش خواهد داشت، افزود رئیس جمهوری خود را فدای مردم و مصالح کشور کرد. دولت با شجاعت تصمیم گرفت و اصلاح قیمت بنزین با رایزنی با قوای سه گانه، بخش‌های مختلف و کارشناسان را اتحاذ کرد و تمامی درآمدهای آن برای حمایت از اقشار پایین تخصیص یافته است. وی جهت‌گیری نسبت به شصت میلیون جامعه ایرانی در حقیقت یک سیاست عادلانه کردن و برخوداری عادلانه از درآمدهای کشور را در بطن خود دارد.وی افزود مدیریت مصرف امکان صادرات را فراهم می کند و همینطور جلوگیری از فساد و رانت های نهفته در دل آن، آثار مثبتی خواهد داشت.
وی گفت خوشحال هستیم که این مصوبه با توجه به تایید سران سه قوه مورد موافقت رهبری هم قرار گرفت. رهبر هم به همین دلیل و علم اینکه تصمیم گیری برای صلاح ساختاری و تصمیم گیری در سران سه قوه تصویب رسیده، شجاعانه از آن دفاع و حمایت کردند و همگان را بر حمایت از آن فراخواندند.
وی درعین حال خاطرنشان کرد اتفاقاتی تاسف برانگیزی در سه روز گذشته روی داد. اینکه اعتراضات از جنس نگرانی و دلشوره داشتن برای معیشت و اعتراض به یک تصمیم نبود بلکه متاسفانه دیدیم برخی به بهانه اجرای مصوبه، به اغتشاش های نامتعارف مانند آتش زدن بانک ها، حمله به مراکز نظامی و انتظامی، حمله به زیرساخت ها مانند گاز و حمله به اموال خصوصی مردم اقدام کردند.ربیعی گفت: در برخی موارد گزارشاتی داریم که به طور مکرر از سلاح گرم و سرد استفاده کردند و تعدادی از ماموران امنیتی و انتظامی را مورد حمله قرار دادند از گروگان گیری تا کشتن آنها که به خانواده هایشان تسلیت می‌گوییم.
وی افزود درخواست‌های زیادی در شهرها از پلیس برای پیشگیری از این حرکت‌ها جلوگیری از این حرکت‌ها و ایجاد آرامش به شهرها و جلوگیری از غارت‌ها صورت گرفته است.
سخنگوی دولت گفت رفتارهای آنها با سیاست‌های تروریست‌های قدیمی که در کشور داشتیم و همواره سال‌ها با عملیات تروریستی به دنبال شکستن و کوچک شدن ایران نشسته اند با این سیاست‌ها و نسخه هایی که علیه ما پیچیده‌اند، منطبق عمل می‌کنند.وی یادآور شد: در حوادث روزهای اخیر مردم گزارش داده‌اند که عده‌ای با ماسک یا پوشاندن صورت خود و به صورت حرفه‌ای، خشونت بالایی به خرج می‌دهند.همین‌جا اعلام می‌کنم نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت ایران اعتراض را حق همه مردم می‌داند اما معترض با اغتشاشگر متفاوت است.ربیعی گفت: خوشبختانه به سرعت مرزها مشخص شده و به همین دلیل مردم صف‌شان را جدا کرده‌اند و فکر می‌کنم امروز بیش از هشتاد درصد نسبت به دیروز، وضعیت آرامی داشتیم. البته مسائل جزئی مانده که فردا و پس‌فردا مسائل خاصی از لحاظ اغتشاش‌گری نخواهیم داشت.
وی گفت در این میان و عجیب این که آمریکا و مقامات این کشور که بزرگترین جنایت را با اعمال فشارهای حداکثری و ظالمانه ترین تحریم ها انجام دادند به مردم ایران پیام می دهند که ما از این اعتراضات حمایت می کنیم.سخنگوی دولت افزود: از آقای پمپئو که با بی‌شرمی هرچه تمامتر از تحریم های حداکثری علیه ملت ایران دفاع می کنند و طراحی می کنند انتظاری جز این نیست که از اغتشاشگران حمایت کنند.
سخنگوی دولت گفت کشور ما چه با تحریم چه بی‌تحریم نیازمند اصلاحات ساختار اقتصادی است و در همین زمان‌ها است که شجاعت افراد و مسئولیت پذیری اشخاص، جریان ها و جناح‌های سیاسی و بیداری و بصیرت و هوشیاری ملت نمایان می‌شود.در این ایام سخت است که چه کسانی پای منافع ملی ایستاده اند و حاضرند برای آن هزینه دهند و چه کسانی بدنبال کارخود هستند و سعی می کنند از درون حوادث برای خود منافع کوچک جناحی و یا محبوبیت‌های گذرا کسب کنند.
وی ادامه داد: در همین ایام موضع گیری رهبر معظم انقلاب به همه ما درس داد و نشان داد که با آگاهی و تسلط بر مسایل ملی شجاعانه در برهه‌های خطرناک که برخی مدعیان خود را کنار می کشند از ایشان مجدد تشکر می کنیم.ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم اطلاع‌رسانی در خصوص اجرای طرح سهمیه بندی بنزین گفت: تجربه به ما نشان می دهد انتشار زودهنگام خبر آغاز سهمیه بندی جز هدر رفتن منابع، اختلال در نظم عمومی، فعال شدن قاچاقچیان سوخت و زد و بندها پیامد دیگری نداشته است. از طرف دیگر متاسفانه تجارب تلخ دیگری هم داشتیم.وتعدادی ترجیح می‌دادند به جای پمپ بنزین، بنزین را به خانه ببرند و ما آتش‌سوزی منجر به مرگ و خسارت‌های مالی و جانی داشتیم.ربیعی درخصوص قطعی و محدودیت اینترنت گفت وقتی اعتراضات صورت گرفت، مشکل اینترنت نداشتیم اما زمانی که با هدایت شبکه‌های معاند برخی اغتشاشاگران در بزرگراه سنگ خالی کرده و راه را مسدود کردند، شورای امنیت کشور تصمیم گرفت و به اپراتورها ابلاغ کرد برای جلوگیری از سوءاستفاده اغتشاشگران اینترنت محدود شود. وی گفت دولت نیز در این زمینه تلاش کرد و اکنون شبکه نظام بانکی و تاکسی‌های اینترنتی مشکلی ندارند. به گفته سخنگوی دولت،‌جاهایی که با زندگی روزمره مردم در ارتباط هستند مشکلات آنها حل شده است و تلاش می‌کنیم مشکلات ظرف امروز و فردا در سایر استان‌ها نیز به حالت عادی برگردد.
ربیعی توضیح نداد که چرا کشور در وضعییتی قرار گیرد که هفتادو پنج درصد جامعه نیازمند یارانه شوند و علاوه بر این سیاستهای جمهوری اسلامی در زمینه هسته ای که معلوم نیست بر چه مبنایی است که کشور اکنون در وضعییت تحریمهای بیم المللی قرار گیرد . در عین حال دولت دایما اعلام میکند که مردم حق اعتراض دارند ولی مشخص نکرده است که چگونه اعتراض کنند . علاوه براین ربیعی توضیح نداد که ناکارامدی دولت برای مقابله با فسادی که در سیستم اقتصادی شکل گرفته مهمترین منابع کشور را به هدر میرود .