محسن هاشمی و مشکلات اصلاح طلبان

در ادامه چالش‌ها و اظهارنظرها درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در جامعه، محسن هاشمی رفسنجانی روز پنج‌شنبه در اردبیل با بیان اینکه می‌توان همچون سال ۹۲ انتخابات را به نفع اصلاح‌طلبان رقم زد، به وجود مشکلات پیش روی اصلاح‌طلبان اشاره کرد و به موفقیت اصلاح‌طلبان در سال‌های ۹۲ و ۹۶ اشاره کرد و گفت وضعیت اصلاح‌طلبان مطلوب پیش‌بینی می‌شود. وی با اشار به نارضایتی مشهود بین مردم گفت تلاش بر این است تا با هماهنگی و انسجام پیروزی نصیب جریان اصلاحات شود و با تشریح وقعیت‌ها بتوان مردم را به صحنه آورد.
هاشمی با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی هر شهروند را به رسانه تبدیل کرده، تاکید کرد شرایط موجود را می‌توان از سربالایی به سمت سراشیبی تغییر مسیر داد. او افزود با کمک این امکانات می‌توان از وضعیت فعلی خارج شد. هاشمی در بخش دیگری از سخنانش یان این موضوع را که نبود گروه‌های اصلاح‌طلب در جامعه موجب سوق به سمت اصولگرایان خواهد شد، این اظهارات را غیرمنطقی خواند و گفت تضعیف جریان اصلاح‌طلبی موجب تقویت جریان اصولگرایی نخواهد شد. رئیس شورای شهر تهران تکوین احزاب را برای شکل‌گیری دموکراسی ضروری خواند گفت حضور فعال دو جبهه اصلاح‌طلب و اصولگرا برای خنثی کردن اثر ضدیت با فعالیت سیاسی لازم است.
کسانی که موضوع تاثیر تضعیف جریان اصلاح‌طلبی بر تقویت جریان اصول‌گرا را مطرح می‌کنند، در واقع دلیل این تغییر روند را توجه مستقیم به جریان اصولگرایی یا اصولگرا شدن مردم، بلکه این موضوع می‌دانند که در صورت تضعیف جریان اصلاح‌طلبی و عدم فعالیت سیاسی مردم به نفع اصلاح‌طلبان موجب پیروزی جناح اصول‌گرا خواهد شد که همواره در اثر ضعف فعالیت سیاسی از ناحیه‌ی اصلاح‌طلبان کرسی‌های انتخاباتی را به دست می‌اورند.
واقعیت این است که عدم حضور سیاسی اصلاح طلبان، به علت ثابت بودن نسبی تعداد حامیان سیاسی جریان اصول‌گرا، موجب رای‌آوری اصول‌گراها خواهد شد، نه اینکه طرفداران اصلاح‌طلبان به جناح مقابل بپیوندند. وی در هر صورت نتیجه یکی است. در همین حال نارضایتی سیاسی مردم نیز به استناد پژوهش‌های فراوان که توسط نهادهای رسمی حاکمیتی صورت گرفته و فعالان و نگرانی ریش‌سفیدهای سیاسی را نیز برانگیخته است، حاکی از روگردانی سیاسی مردم از فعالیت‌های سیاسی و همچنین فروکش کردن نگران‌کننده‌ی شور و شوق سیاسی و مشارکت سیاسی است و به گفته‌ی تحلیل‌گران نشانه‌ای از رشد فوق‌العاده وضعیت سیاسی مردم در سال اخیر به نمایش نمی‌گذارد