هت تریک روحانی علیه مبارزه با فساد رییسی

حسن روحانی روز یک‌شنبه در یزد،درسخنانی که بنظر می رسد آغاز حمله ای جدید ازسوی او علیه قوه قضاییه باشد که با محکوم کردن برادرش به زندان در ماه گذشته شمشیر را علیه اواز نیام برکشیده است شفافیت را یکی ازمهم‌ترین محورها در مبارزه با فساد دانست و اظهار داشت نحوه هزینه‌کردها باید به خوبی برای مردم روشن باشد. روحانی همچنین با تاکید بر اینکه همه باید با قاطعیت و عزم راسخ با فساد در جامعه مباررزه کنند، اظهار داشت مردم و جناح‌ها خواستار مبارزه‌ی شفاف با فساد هستند.وی با اشاره به ضرورت شفافیت در قوه‌ی قضائيه از دستگاه قضایی خواست تا تکلیف پرونده دو میلیارد و هفتصد میلیون دلاری بابک زنجانی را روشن کند و در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد و جزئیات پرونده را برای مردم تشریح کند. رئیس جمهور همچنین از قوه قضاییه خواست تا مبارزه با فساد میلیارد دلاری را برای مردم توضیح دهد. وی با بیان اینکه هنوز بعد از گذشت چند سال روشن نیست در حال حاضر، 2 میلیارد و 700 میلیون پول مردم الان کجاست و چه کسانی مسئول هستند. وی افزود برای مردم توضیح داده نمی‌شود که چه کسانی در این زمینه نقش داشتند.حسن روحانی همچنین خطاب به مسئولین اظهار داشت همه مسئولین و ارگان‌ها باید برای مردم توضیح دهند که چرا دولت قبل از ده ماه فرصت برای خارج کردن دو میلیارد دلار پول از دست امریکا استفاده نکرد. وی همچنین از بانک مرکزی و وزارت نفت خواست تا در خصوص پرونده دو میلیون دلاری و همچنین بازنگرداندن ۹۴۷ میلیون دلار به مردم حسابرسی کنند و توضیحات لازم را به مردم ارائه کنند. وی خطاب به قوه‌ی قضائیه از اینکه در مقابله با فساد با دانه درشت‌ها مقابله نمی‌شود انتقاد کرد و اظهار داشت با کشاندن چند نفر به دادگاه و تبلیغ مقابله با فساد نمی‌توان مردم را فریب داد که با فساد مبارزه می‌شود. وی تاکید کرد باید تکلیف پول‌هایی که از بیت‌المال پرداخت شده روشن شود و معلوم بشود که این پول‌ها کجا رفته و چه کسانی مسئول هستند.
حسن روحانی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به واکنش به برخی شعارها که در سخنذرانی یزد در مخالفت با حضور او بیان شد، با بیان این موضوع که ملت ایران در شرایط فعلی از هرزمان دیگری برای فداکاری برای کشور خود آماده‌تر است، تاکید کرد نباید اجازه داده شود تا خواسته‌ی امریکا از حنجره‌ی تعداد محدودی خارج شود.
وی با اشاره به این موضوع که مردم در سال ۹۷ به خاطر فشار اقتصادی روزهای بسیار سختی را گذراندند، تاکید کرد ملت ایران در برابر هرگونه فشاری یکپارچه ایستاده است.
روحانی همچنین با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی مردم از اردیبهشت ماه نسبتا بهبود یافته است، اظهار داشت دشمنان امروزه از شکست دادن مردم ناامید شده‌اند ومی‌دانند که ملت ایران در مقابل فشارها ایستادگی و مقاومت می‌کنند
روحانی بجای اینکه شعاردرمورد فساد بدهد باید گزارشی مستند از موارد تخلف را به اطلاع مردم و قوه قضاییه برساند و خواستار رسید گی به آنها شود . طبیعی است که شعارهای قوه قضاییه در مبارزه با فساد نمایشی و عمدتا برمحور برجسته کردن کاراکتر آقای رییسی به شمار میرود ولی روش درست مقابله با تخلفات قوه قضاییه ونهادهای متعلق به نهاد رهبری که روحانی حتی جرات نکرد نام انها راببرد . تهیه گزارشهای حقوقی و مستند از تخلفات می باشد .
همچنین اظهارات روحانی در خصوص بهبود شرایط زندگی مردم و ناامیدی دشمنان از شکست دادن دشمنان در حالی عنوان می‌شود که دلیل اصلی بهبود شرایط مردم، نه مقاومت مردم، بلکه بهبود برخی شاخص‌های اقتصادی و عمدتا کاهش نرح تورم است که شرایط زندگی را تا حدودی برای مردم قابل تحمل‌تر کرده است، نه مقاومت و ایستادگی مردم.
ضمن اینکه بسیاری از تحلیل‌گران بارها تاکید کرده‌اند که بحران‌های اقتصادی در داخل کشور، بیش از آنکه به شاخص‌های بین‌المللی متکی باشد، بر اساس شاخص‌های مدیریتی در داخل کشور برنامه‌ریزی می‌شود و جمهوری اسلامی به علت در اختیار داشتن امکانات گسترده ثروت، اگر شرایط داخلی و فساد داخلی را کنترل کند،‌ قادر به مدیریت نسبی بحران های اقتصادی نیز هست، همچنان‌که در ماه‌های اخیر به طور نسبی اقدام به آن کرده است.
روحانی در ادامه با بیان اظهاراتی غیرتخصصی با بیان این موضوع که دولت توانسته است فشار تورم را از اردیبهشت تا مهرماه کنترل کند، اظهار داشت کاهش تورم به خاطر تلاش‌های کارآفرینان، کشاورزان، کارگران و مهندسان صورت گرفته است.
بر خلاف آنچه که حسن روحانی می‌گوید، اگر هم تورم به واسطه مردم کاهش یافته باشد،‌ نه به خاطر تلاش‌های مهندسان و کارگران و کارآفرینان،‌ بلکه به خاطر فشار رکود بر فضای اقتصادی کشور است که به منظور کاهش رکود، توزیع‌کننده‌ها را مجبور کرده است تا برای جلوگیری از خروج اجباری از بازار و جلوگیری از ورشکستگی تن به کاهش نسبی قبمت‌ها داده و به طور نسبی به کاهش نرخ تورم کمک کنند.
در عین حال تلاش بانک مرکزی برای کاهش و تثبیت قیمت ارز، عامل مهم دیگری است که بر کاهش نرخ تورم تاثیر معنی‌داری داشته است. نرخ دلار تعیین‌کننده‌ترین عامل در تعیین قیمت کالاها در ایران است و کم‌ترین نوسان،‌چه مثبت و چه منفی، تاثیر معنی داری بر قیمت کالاها دارد.اگرچه با افزایش قیمت ارز، قیمت کالاها به شکل تصاعدی و با شتاب زیاد افزایش می‌بابد، اما کاهش قیمت‌ ارز نیز گرچه نه با شتاب بالا، اما به طور نسبی بر کاهش قیمت‌ها موثر است و بنا به گفته‌ی تحلیل‌گران بخش قابل توجهی از کاهش قیمت برخی کالاها در ماه‌های اخیر نه ناشی از مقاومت مردم و نه تلاش‌های کارآفرینان و کارگران ، بلکه، عمدتا به علت کاهش نرخ ارز بوده است که تا حدودی نرخ تورم را نیز تعدیل کرده است.