واکنش رییسی و قوه قضاییه به انتقادت روحانی

در واکنش به سخنان حسن روحانی در یزد در خصوص شفافیت دستگاه قضا در رویارو با فساد دانه درشت‌ها مقام‌های ارشد قضایی در کشور از آمادگی دستگاه قضایی برای مقابله با فساد خبر دادند و اظهار داشتند قوه قضائیه کاملا آماده است تا با شفافیت،‌در خصوص پرونده‌های مالی کلان به ملت اطلاع‌رسانی کند. ‌رئیسی رییس قوه قضاییه با تأکید به اینکه به هیچ عنوان اجازه داده نمی‌شود در هیچ جای نظام فساد لانه کند، گفت: چون این نظام با طهارت و پاکی بنا شده، اجازه سوء‌استفاده و فساد به کسی داده نمی‌شود و هر کسی دچار لغزش شد، باید برخوردی عبرت‌آموز شود تا بدانند فساد و روابط ناسالم و درآمد نامشروع و دست‌اندازی به بیت‌المال هزینه سنگینی دارد.وی تصریح کرد: این‌گونه نیست که برخی با اتهام‌زنی، ملامت کردن و دوقطبی‌سازی بخواهند ما میدان مبارزه با فساد را خالی کنیم. این میدان مبارزه با فساد با سیاسی‌کاری و ملامت و اتهام‌زنی خالی نمی‌شود
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز، روز یکشنبه در واکنش به سخنان رییس جمهور در یزد، اظهارات وی را موجب شگفتی دستگاه قضایی خواند و از رئیس جمهور به این علت که با وجود اطلاعات و دانش حقوقی، فساد اداری و قضایی را به جای انعکاس به مراجع قضایی در سخنرانی عمومی مطرح کرده است، انتقاد کرد و اظهار داشت وی اگر مفسده‌ای در دولت سراغ دارد باید آن را به انضمام اسناد و مدارک به مراجع قضایی منعکس و اعلام کند، نه اینکه در فضای عمومی اعلام کند. وی با بیان اینکه در خصوث پرونده زنجانی همواره اطلاع‌رسانی کافی انجام شده، اظهار داشت با وجود پیگیری‌های قوه‌ی قضائیه، وزارت نفت با تاخیر چندماهه از وی شکایت کرده و شکایت وزارت نفت علیه وی، پس از ده ماه علیه او اعلام شده است.
اسماعیلی در ادامه با اشاره به اینکه محاکمه‌های پرونده بابک زنجانی علنی برگزار شده است و بخش قابل توجهی از فرآیند محاکماتی این پرونده هم بر اساس مجوزهای قوه قضائيه، از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها مورد پوشش و خبررسانی قرار گرفته، اظهار داشت با وجود صدور کیفرخواست علیه برخی از وزیران و مدیران دولت،‌برخی از آنها در دولت جدید ارتقای سمت هم پیدا کرده‌اند.
وی با بیان اینکه بر اساس محتوای پرونده، حدود ۷۰۰ میلیون دلار از بدهی زنجانی قبل از بازداشت به دولت برگشت داده شده است، اظهار داشت بخشی از بدهی میلیارد دلاری زنجانی مربوط به فروش نفت و ارزهای دریافتی از بانک مرکزی بوده است.
اسماعیلی همچنین درباره‌ی اقدامات قوه قضائیه در خصوص بازگرداندن اموال بابک زنجانی اظهار داشت قوه قضائیه بخش مهمی از اموال وی را شناسایی کرده و هزاران میلیارد را به بیت‌المال بازگردانده است.
وی در ادامه با انتقاد از اظهارات رئیس جمهور، از بی اطلاعی رئیس جمهور از اقدامات قوه قضائیه انتقاد کرد و با طرح این موضوع که ممکن است وزارت نفت گزارش اموال بازگردانده شده را در اختیار رئیس جمهور قرار نداده، اظهار داشت رئیس جمهور نباید مسائلی را که موجب یاس و ناامیدی مردم را فراهم می‌کند در تریبون عمومی و در جمع مردم بیان کند.
اسماعیلی افزود قوه قضائیه از شفافیت استقبال می‌کند و آمادگی دارد در تمامی پرونده‌های حوزه فساد اقدامات لازم را انجام دهد.
وی با بیان این موضوع که قوه قضائیه با شعار و سخنرانی و دوقطبی سازی میدان مبارزه با فساد را خالی نمی‌کند تاکید کرد برای قوه قضائيه از نظر رسیدگی، بین پرونده زنجانی با پرونده کرسنت تفاوتی وجود ندارد و قوه قضائیه مصمم است تا با همه اشکال فساد مقابله کند.
سخنگوی قوه قضائیه همچنین از دولت به علت تاخیر در اقدام برای مقابله با فساد انتقاد کرد و از آمادگی قوه قضائیه برای مقابله با فساد هریک از مدیران خبر داد و اظهار داشت ریس جمهور می‌توانست طرح شکایت خود را از طریق قوه قضائیه دنبال کند. وی افزود در این صورت قوه قضائیه هم نتیجه رسیدگی خود را به اطلاع مردم می‌رساند.
موسی غضنفرآبادی رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی نیز در واکنش به اظهارات حسن روحانی در یزد، ضمن اینکه از وی خواست تا هر پرونده و موردی از فردی و نهادی سراغ دارد آن را طبق قانون به دستگاه قضایی اطلاع، و همراه با مردم منتظر پاسخ قاطع دستگاه قضائی باشد، اظهار داشت انتظار قوه قضائیه این بوده است که رئیس جمهور از اقدامات قوه قضائیه در برخورد با مفاسد خشنود باشد.
وی با بیان اینکه در برخی محافل گفته می‌شود رئیس جمهور از برخورد قضایی با برادر خود ناراحت است، اظهار داشت از نظر حکمرانی خوب نیست که مردم احساس کنند ایشان از برخورد قوه قضائیه با مفسدین اقتصادی نگران شده است.
قوه قضاییه سعی کرده که حمله تبلیغاتی روحانی را به خودش برگرداند و انتظار میرود حملات تبلیغاتی جدیدی را علیه وی سامان دهند. ولی قوه قضاییه در بیان وانتشار فساد خود قوه قضاییه از انتشار نام قضات و نوع اتهاماتشان کلا سکوت اختیار کرده است .