کشف دومین میدان نفتی ایران

بدنبال سخنان روحانی رییس جمهور ایران در شهر یزد در مورد کشف یک چاه نفتی عظیم در امیدیه اهواز که نام‌آوران نامگذاری شد ه امروز بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جزییات بیشتری از این موضوع اعلام کرد . وی گفت امروز بنده مفتخرم از جانب همکاران خود جزئیات اکتشاف یکی از عظیم‌ترین میادین نفتی تاریخ کشور را بیان کنم. میدان نام‌آوران در وسعت ۲۴۰۰ کیلومتر عمق ۳۱۰۰ متر و با ضخامت نفت ۸۰ متر یک مخزن به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه نفت کشف شده است.
وی تصریح کرد: قبلا در این منطقه میادین منصوری، سوسنگرد، آب تیمور، سپهر، جفیر و دارخوین را داشتیم و زیر این میادین لایه نفتی کشف شده بود.وی با بیان اینکه احتمال گسترش این میدان به سمت جنوب غربی و شرقی نیز وجود دارد، افزود: عملیات اکتشاف این مجموعه با پیشرفته‌ترین روش اکتشافی و با حفر سه حلقه چاه در سال ۹۵ آغاز شد.وزیر نفت ادامه داد: قبلا ۳۱ میلیارد بشکه نفت در آنجا کشف شده بود و آنچه اضافه شده ۲۲ میلیارد بشکه است که جمعا ۵۳ میلیارد بشکه نفت درجا خواهد بود.زنگنه گفت: با توجه به اینکه این نفت فشرده است، با تکنولوژی فعلی ذخیره بازیافت، ۲.۲ میلیارد بشکه به تولید اضافه می‌شود.وزیر نفت گفت: ضریب بازیافت ۵۳ میلیارد بشکه هر یک درصد اضافه برداشت یعنی ۳۲ میلیون بشکه به تولید اضافه می‌کند.
بنظر میرسد میزان استحصال از این چاهها باتوجه به عدم حضور شرکتهای بزرگ نفتی در این عملیات حداقل سی درصد کاهش پیدا خواهد کرد . ایران بدون تنش زدایی در روابط خارجی و پیدا کردن چهار چوبی برای حل منازعاتش با غرب در حوزه منابع مالی با مشکلاتی مواجه خواهد شد و باتوجه به کاهش قیمت سوختهای فسیلی هر روز به تاخیر انداختن این امر ضررهای مالی بیشتری را متوجه کشور میسازد .