ظریف و نقدسیاست یک جانبه گرایی آمریکا

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در هجدهمین اجلاس سران و نخست‌وزیران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به آذربایجان سفر کرده است، سه شنبه شب در بدو ورود به باکو در فرودگاه بین‌المللی این شهر، با اشاره به تمرکز کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بر چندجانبه‌گرایی، تاکید کرد کشورها باید چندجانبه‌گرایی را مبنای دیپلماسی قرار دهند. وی اظهار داشت در حال حاضر چندجانبه‌گرایی از سوی آمریکا به شدت در معرض خطر قرار گرفته است.وی افزود اجلاس سران و نخست‌وزیران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد فرصت مناسبی برای انجام دیدارهایی در حاشیه این اجلاس است که جمهوری اسلامی از این فرصت استفاده خواهد کرد.
جمهوری اسلامی ایران مدام امریکا را به یکجانبه‌گرایی متهم می‌کند و رویکرد تک‌بعدی ایالات متحده را مورد انتقاد قرار می‌دهد. این در حالی است که خود جمهوری اسلامی نیز با وجود انتقاد از یک‌جانبه‌گرایی، در تعاملات بین‌المللی و دیپلماتیک خود نیز مراعات چندجانبه‌گرایی را نمی‌کند و با محدودکردن روابط دیپلماتیک خود، بر خلاف چندجانبه‌گرایی عمل می‌کند.
ایالات متحده، گرچه منافع امریکا را در اولویت سیاست خارجی خود قرار می‌دهد که گاه از جانب جمهوری اسلامی به یکجانبه‌گرایی ترجمه می‌شود، و با وجود رویکرد یک‌جانبه در تعامل با جمهوری اسلامی، اما در مجموع به علت روابط دیپلماتیک گسترده در سطح جهانی، نمی‌توان الزاما آن را در سطح گسترده به یک‌جانبه گرایی متهم‌ کرد هر چند برخی سیاستهای دونالد ترامپ در ارتباط با چین و اروپا با چنین نقدهایی روبرو شده است .