آخرین جلسه دادگاه، دختروزیراسبق صنایع دولت حسن روحانی

آخرین جلسه دادگاه شبنم نعمت‌زاده دختروزیراسبق صنایع دولت حسن روحانی روز دوشنبه برگزار شد. وی به اتهام مشارکت در اخلال عمده در بازار دارو به مبلغ بیش از صد و هشتاد و پنج میلیارد تومان، و نیز مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع و مشارکت در اخلال نظام دارویی کشور، فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی در استان البرز بدون مجوز وزارت بهداشت و نگهداری غیرمجاز دارو بازداشت شده و مورد محاکمه قرار گرفته است.شبنم نعمت زاده در آخرین دفاع خود در روز دوشنبه با اشاره به تحصیلات خود در رشته داروسازی، اظهار داشت فعالیت خود را پس از چندین سال بیکاری و در سال ۸۸ آغاز کرده و پیش از آن سال‌ها بیکار بوده یا فعالیت‌های غیرمرتبط انجام داده است.
نعمت‌زاده در بخش دیگری از دفاعیاتش با بیان اینکه قضیه آقازادگی در مورد او صادق نیست، گفت تمام کار‌ها برای پیشرفت اقتصادی را خود او شخصا انجام داده و پیگیری تمام امور را خود به عهده داشته است.
این متهم اقتصادی در ادامه اظهاراتش در دادگاه با انتقاد از رفتار پدرش گفت مانند هر کارآفرین دیگری از صفر شروع کرده‌ و زیر بار قرض رفته است. وی افزود گرچه به عنوان یک مدیر مملکت به پدرش محمدرضا نعمت‌زاده مدیون است، اما او برای وی پدری نکرده و وی پدری نداشته است. شبنم نعمت زاده اظهار داشت طی چهل سال پدری نداشته است. وی با اشاره به اینکه در خانواده پدری وجود نداشته و او صبح می‌رفته و شب می‌آمده، تاکید کرد نعمت زاده برای او پدر خوبی نبوده است.
نعمت زاده در خصوص تخلفات مالی انجام شده در شرکت‌های دارویی زیر نظر او اظهار داشت سوءنیتی وجود نداشته و ۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی به شرکت‌ها پرداخت شده و ۴۰ میلیارد از ۴۶ میلیارد بدهی به شرکت فارابی هم پرداخت شده است. وی با بیان اینکه درصدد تصرف اموال دیگران نیست اظهار داشت اگر قصد تصرف مال دیگران را داشت از همان ابتدا اعلام نمی‌کرد که بدهی را پرداخت می‌کند.
نعمت‌زاده با اشاره به اینکه اگر یکی دو نفر از بدهکاران با رفتار تهاجمی با شرکت برخورد نمی‌کردند تا الان پول خود را گرفته بودند، افزود تنها تقاضای او این است که زمان برای جبران و بازپرداخت بدهی‌ها داشته باشد.
وی با بیان اینکه میزان بدهی اصلی او ۱۵ تا ۲۰ میلیارد است،‌ا دادگاه خواست مشخص کند ۲۰۰ میلیارد تومان پولی که از طریق شرکت او حیف و میل شده، به کجا رفته و چه شده است. وی همچنین با رد اتهام پنهان کردن دارو و بی‌اطلاعی از کشف انبار جدید دارو متعلق به خود، گفت انبار پنهانی وجود ندارد.
وی از دادگاه خواست تا به او مهلت داده شود تا بتواند شخصا پیگیر فروش املاک و پرداخت دیون باشد.
محمدرضا نعمت زاده پیش از این اعلام کرده بود دختر او شبنم نعمت‌زاده جرمی مرتکب نشده است و تخلفات اعلام شده از طرف دادگاه به عنوان اتهام دختر وی، در واقع توسط یکی از شرکای دخترش انجام شده و شبنم نعمت‌زاده در این خصوص بی‌تقصیر است.
اظهارات شبنم نعمت‌زاده در این خصوص که فعالیت اقتصادی خود را از صفر شروع کرده در حالی عنوان می‌شود که سال‌‌هاست فرزندان و وابستگان مقام‌های سیاسی حداکثر بهره‌برداری را از موقعیت و جایگاه سیاسی خود برای ارتقای موقعیت اقتصادی خود کرده‌اند.
بنا به گفته تحلیل‌گران، گرچه ممکن است شبنم نعمت‌زاده همچنان که خود او می‌گوید به طور مستقیم از کمک‌های مستقیم پدر خود برای توسعه کسب و کار خود استفاده نکرده باشد، اما ایجاد کسب و کارهای کلان بدون استفاده از نفوذ او به عنوان فرزند وزیر جمهوری اسلامی ممکن نبوده است. ضمن اینکه استفاده از رانت‌های اقتصادی و به ویژه دریافت مجوز و گاها انحصار در واردات کالاهای حیاتی کشور و به دارو، بدون تکیه بر جایگاه سیاس شبنم نعمت زاده با استفاده از موقعیت پدر وی ممکن نبوده است.