تحولات در رابطه ایران و عربستان سعودی و امارات متحده عربی

تلاش‌ها پیرامون بهبود رابطه ایران و عربستان همچنان ادامه دارد. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور روز چهارشنبه با بیان این موضوع که رویکرد تقابلی عربستان و امارات در ارتباط با جمهوری اسلامی تغییر یافته است، از پیشقدم شدن اماراتی‌ها برای ارتباط تعاملی با جمهوری اسلامی خبر داد. واعظی با بیان این موضوع که جمهوری اسلامی همواره بر رابطه خوب و نزدیک با همسایگان تاکید داردگفت جمهوری اسلامی سیاست‌های خود را به وضوح اعلام کرده است. واعظی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص رابطه با همسایگان خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی با وجود بی‌مهری‌ها از طرف همسایگان، اساس را بر همکاری با همسایگان گذاشته است.
رئیس دفتر رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی از همان ابتدا می‌دانست که رفتارهای خصمانه همسایگان به زودی تغییر خواهد کرد، اظهار داشت روابط خصمانه‌ی سعودی‌ها تا حدودی تغییر یافته و ادبیات مسالمت‌امیزتری در پیش گرفته‌اند.واعظی دلیل تغییر رفتار همسایگان ایران و عربستان با ایران را ناامیدی از امریکا عنوان کرد و خاطرنشان کرد آنها متوجه شدند که امریکا در مشکلات منطقه‌ای به کمک آنها نمی‌شتابد.

مقام‌های جمهوری اسلامی و نیز کارشناسان بین‌المللی در حالی در روزهای اخیر از بهبود روابط بین ایران و عربستان می‌گویند که در روزهای اخیر چالش‌ها و درگیری بین ایران و عربستان به میزان کم‌سابقه‌ای افزایش یافته است.
منابع نفتی عربستان و نیز نفت‌کش‌ ایرانی در ماه‌های اخیر مورد حمله‌ قرار گرفته و هریک دیگری را به دست داشتن در انفجارها متهم کرده است. با این وصف برخی تحلیل‌گران اعتقاد دارند این اقدامات که گرچه در قالب تهدید انجام شده، اما طرفین را مجاب کرده است تا بازنگری در ارتباط پرتنش سال‌های اخیر را به عنوان یک راهبرد کلیدی برای مدیریت چالش‌های منطقه‌ای و به حداقل رساندن آن، درنظر گیرند و عملیاتی کنند.