گام چهارم کاهش تعهدات برجامی توسط ایران

در ادامه گفتگوها در خصوص کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی، سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، در خصوص گام چهارم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی اظهار داشت بهتر است دولت در گام چهارم برای کاهش بازرسی‌ها اقدام کند و اجازه انجام بازرسی‌ها را به آنها ندهد. وی اظهار داشت با توجه به بدعهدی‌های اروپا در خصوص اجرای تعهدات برجامی، جمهوری اسلامی قصد دارد گام چهارم را عملیاتی کند. نقوی اظهار داشت اگر اروپا نسبت به انجام تعهدات خود و لغو تحریم‌ها اقدامات لازم را انجام دهد، جمهوری اسلامی نیز در خصوص برداشتن گام چهارم بازنگری خواهد کرد. وی با بیان این موضوع که کاهش تعهدات نظارتی در گام چهارم پیشنهاد اوست اظهار داشت این پیشنهاد به شخص او مربوط می‌شود و ربطی به شورای عالی امنیت ملی درباره گام چهارم ندارد. وی افزود تصمیم شورای عالی امنیت ملی و مراجع اصلی در این باره هرچه که باشد، مجلس از آن حمایت خواهد کرد.
وی افزود جمهوری اسلامی باید در اجرای گام‌های خود باید طوری رفتار کند و قاطعانه تصمیم بگیرد که غربی‌ها وظایف خود در قبال جمهوری اسلامی را به درستی ایفا کنند.
در پی عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات برجامی، جمهوری اسلامی ماه‌هاست تاکید می‌کند چاره‌ای غیر از نادیده گرفتن تعهدات خود ندارد و ناگزیر است تا با هدف متقاعد کردن اروپا برای انجام تعهدات خود، بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای را از سر بگیرد. با وجود تهدیدهای ایران در خصوص بازگشت اقدامات هسته‌ای و از سر گیری فعالیت‌های هسته‌ای، ایران همچنان ناگزیر است تا با احتیاط نسبت به از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای اقدام کند.
آغاز دوباره‌ی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را با خطر بازگشت تحریم ها از طرف اروپا و همچنان بازگرداندن پرونده هسته‌ای ایران به سازمان مل و شورای امنیت مواجه می کند و جمهوری اسلامی ایران با وجود تهدیدهایی که در این خصوص به کرات بیان می‌کند، اما در عمل از مقدار مشخصی امکان عدول از تعهدات برجامی را ندارد.