وزیر بهداشت و موقعییت بهداشت در ایران

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی در مراسم افتتاحیه شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی برای بهبود شاخص‌های بهداشتی گفت ایران به تمام تعهدات خود پایبند بوده و به تمام پیشنهادات سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد متعهد بوده است. وی با بیان اینکه افراد جامعه به بهداشت همگانی دسترسی دارند، گفت جمهوری اسلامی ایران مراقبت اولیه بهداشتی را از سالها پیش شروع کرده است. سعید نمکی جمهوری اسلامی ایران را الگوی بهداشت در منطقه دانست و تاکید کرد تلاش وزارت بهداشت این است که هزینه‌های کمرشکن بهداشتی و درمانی برای مردم از بین برود.
وزیر بهداشت با اشاره به تحریم‌های ایالات متحده، اقدامات آمریکا را جنایت علیه بشریت خواند و گفت تحریم‌های آمریکا به ویژه در حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی فشار بسیار زیادی بر مردم ایران وارد کرده و سلامت مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است.

اظهارات وزیر بهداشت در خصوص تلاش دولت برای کاهش هزینه‌های درمانی مردم در حالی عنوان می‌شود که این وزارت‌خانه حتی برای کاهش هزینه‌های درمانی بیماری‌های خاص و سخت و افزایش پوشش بیمه‌ای افراد در این خصوص اقدامی نکرده است و هزینه‌های درمانی بیماری‌های خاص،‌ هزینه‌های بسیار زیاد و غیرقابل تحملی را به بسیاری از خانواده‌ها تحمیل کرده است.
بسیاری از خانواده‌ها به علت ناتوانی از پرداخت این هزینه‌ها به کلی از درمان افراد خانواده خود یا خود صرفنظر می‌کنند و با وجود ناتوانی از تامین این هزینه‌های درمانی، مجبور به پذیرش پیامدهای بیماری هستند و امکان درمان ندارند. محدودیت سقف پوشش بیمه برای درمان بیماری های سخت و صعب‌العلاجی مانند سرطان که هزینه‌های درمانی سرسام‌آوری نیز دارد، بسیاری از بیماران را از ادامه درمان منصرف می‌کند.
بی‌مسئولیتی وزارت بهداشت در رسیدگی به وضعیت بیماران موجب شده است حتی در مواردی که پوشش بیمه‌ای برای درمان این بیماری‌ها وجود دارد،‌برخی از شرکت‌های بیمه‌گر به بهانه افزایش سقف هزینه، از پرداخت بخش قابل توجهی از هزینه درمان این افراد خودداری کنند.
وجود تحریم‌ها به بهانه‌ای تبدیل شده که مدیران جمهوری اسلامی به بهانه‌ی تحریم‌ها از انجام بسیاری از اقدامات که ربطی به تحریم‌ها ندارد و تنها با مدیریت درست درمانی قابل اجراست خودداری کنند و اصلاح بسیاری از سوءمدیریت‌ها در حوزه‌ی درمان را به بهانه وجود تحریم‌ها به تعویق بیندازند.
گرچه در مقطعی مراقبت‌های بهداشتی در کشور بسیار بهبود پیدا کرده بود،‌اما امروز سودجویی‌های غیرانسانی در حوزه درمان که حتی از توزیع داروهای تاریخ مصرف گذشته در کشور نیز ابایی ندارد، ‌بهداشت را به یک چالش جدی در کشور تبدیل کرده است. در حوزه بهداشت، استفاده از داروهای بیهوشی منقضی‌شده و همچنین برخی داروهای غیراستاندارد چینی مانند پنی‌سیلین‌ها و داروهای خاصز تزریقی، گاه و بیگاه مشکلات جدی و دردناکی در حوزه درمان ایجاد می‌کند.