برقراری آتش بس در سوریه واعلام پیروزی ترامپ

به گزارش سی ان ، بدنبال سفر مایک پمپئو وزیر خارجه و مایک پنس معاون اول ریاست جمهوری آمریکا به ترکیه و ملاقات با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و برقراری اتش بس چند روزه میان ترکیه و نیروهای کرد سوریه دونالد ترامپ در تویتی اعلام پیروزی کرد وی در تویتی ابتدا اعلام کرد که خبرهای بزرگی از ترکیه در راهند. به زودی کنفرانس خبری مایک پنس و مایک پامپئو برگزار می‌شود. متشکرم اردوغان. جان میلیون‌ها نفر نجات داده می‌شود.
وی در تویت دیگری در مورد آتش بس نوشت از این پس لازم نیست دیگر ترکیه را تحریم کنیم وی افزود آتش بس در شمال سوریه جان کردها را نجات داد و آنها بسیار خوشحال هستند و ما لطف بزرگی به این شرکای خود کردیم، و کردها امروز بیشتر تمایل دارند که آنچه را که به نفعشان است انجام دهند .وی افزود اردوغان مردی نیرومند است و کار درستی را انجام داد و از وی متشکرم.به موجب این توافق آتش بس می توانیم نظامیان آمریکایی را به خانه برگردانیم.این توافق سه روز پیش ممکن نبود، و به مقداری عشق سخت نیاز داشت و این توافق یک دستاورد بزرگ است و به همه افتخار می کنم .لازم به ذکر است که آمریکا و ترکیه روز گذشته بر سر توقف موقت عملیات ترکیه در شمال سوریه به توافق دست پیدا کردند.
دو طرف بعد از توافق یک بیانیه سیزده ماده ای مشترک منتشر کردند که در آن دو کشور بار دیگر بر روابط خود به عنوان اعضای مشترک ناتو تأکید می‌کنندو آمریکا نیز نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه در مرزهای جنوبی این کشوررا قابل درک دانسته است . همچنین دو کشور همچنان ان به حراست از خاک و جمعیت کشورهای ناتو در برابر همه تهدیدها متعهد باقی می‌‌مانندو به فعالیت‌های داعش‌زدایی در شمال سوریه متعهد هستند. همچنین هر دو کشور بار دیگر بر تعهد خود به حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و به روندِ سیاسیِ تحتِ رهبریِ سازمانِ ملل متحد، که هدف آن پایان دادن به بحران سوریه است، تأکید کردندهمچنین آمریکا توافق کرد در زمان توقف عملیات چشمه صلح دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر ذیلِ فرمان اجرایی مورخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ نباشد