بانک مرکزی و مدیریت نرخ ارز

در حالی که بر خلاف پیش‌بینی‌های بسیاری از فعالان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سال گذشته، دلار در ماه‌های اخیر تغییر چندانی نکرده و تقریبا ثابت مانده ا ست،‌ عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی،‌ روز پنج‌شنبه در کنفرانس بین‌المللی اقتصاد جهانی و تحریم‌ها در تهران، گفت بانک مرکزی بدون از دست دادن ذخایر ارزی توانسته است نرخ ارز را کنترل کند و با ثبات بازار ارز دست یابد. وی اظهار داشت راهبرد اصلی بانک مرکزی در مقابله با تحریم‌ها، جلوگیری از خروج سرمایه و توجه به عوامل بنیادی شکل‌دهنده نرخ ارز بوده است. همتی در ادامه گفت برای مقابله با تحریم‌ها باید به اهداف امریکا از تحریم توجه داشت.وی افزود هدف اصلی از تحریم، تحت فشار قرار دادن کشور مورد تحریم و وادار کردن آن به تغییر رویه است.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه هدف از تحریم و جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، ‌کاهش سرمایه‌گذاری، ‌تضعیف رشد اقتصادی کشور، ‌جنگ رسانه‌ای، کاهش فروش نفت و پرهزینه کردن مبادلات تجاری است، اظهار داشت هدف از این اقدامات، تحریک انتظارات تورمی از یک طرف و تحمیل شوک منفی شدید به اقتصاد ایران از طرف دیگر بود تا همه این اقدامات به بی‌ثباتی شدید و نارضایتی عمومی دامن بزند و با کاهش تولید و ایجاد رکود و بیکاری موجب گسترش نارضایتی عمومی شود و زمینه قحطی و آشوب‌های اجتماعی را فراهم کند.رییس کل بانک مرکزی در ادامه گفت اهداف اصلی بانک مرکزی تقویت ارزش پول ملی، ثبات و تولید ملی بوده که با مجموعه تدابیر اخذ‌شده توانسته با آن دست یابد. همتی گفت راهبردهای اصلی بانک مرکزی در دستیابی به اهداف فوق برای مقابله با تحریم‌ها، جلوگیری از خروج سرمایه، توجه به نیروهای بازار، بهره‌مند کردن صادرکننده‌ها از منافع حاصل از درآمد ارزی آنها و پرهیز از دادن رانت حاصل از صادرات به عاملان اقتصادی غیر از صادرکننده، و حضور دائمی و هدف‌مند بانک مرکزی در بازار ارز بوده است.
همتی در حالی این موضوع را مطرح میکند که دولت همه گونه تقاضای ارزی را قفل کرده است و عملا بسیاری از کارخانه ها در ماههای گذشته نتوانستند مواد اولیه از خارج وارد کنند . علاوه براین قیمت کالاها برمبنای دلاری بمراتب گرانتر از نرخ ارز در بازار خرید و فروش میشود که انهم بخاطر محدودیتهایی است که در اثر فریز کردن واردات اجناس انجام شده تا بتوانند نرخ ارز را که برای دولت و حکومت شاخص مهمی در اداره کشور است کنترل کنند