اتهام امریکاو عربستان علیه ایران وعدم تعجیل ترامپ درحمله نظامی به ایران

در پی حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان ،امریکا و عربستان، ایران را مسئول این حملات معرفی کرده‌اند، و ترامپ رییس جهمور امریکا گفت که برای انجام عملیات نظامی علیه ایران تعجیلی در کار نیست .به گزارش سی ان ان ، ریک پری وزیر انرژی آمریکا در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، با بیان اینکه ایالات متحده با تمام وجود حمله ایران به پادشاهی عربستان سعودی را محکوم می‌کند از کشورها خواست این اقدام را محکوم کنند.وی این اقدام را حمله‌ای عامدانه به اقتصاد جهانی و بازار جهانی انرژی دانست و از جمهوری اسلامی خواست بابت این رفتار پاسخگو باشند.
در پی حمله به تاسیسات نفتی عربستان که بنا به گفته کارشناسان حدود ۵ میلیون بشکه نفت را از بازار جهانی حذف کرده است، وزیر انرژی امریکا همچنین اعلام کرده است که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده مجوز عرضه نفت از ذخایر راهبردی نفت، را صادر کرده است.
وی همچنین گفته است وزارتخانه وی آماده پاسخگویی به درخواست رئیس جمهور در استفاده از ذخایر راهبردی ایالات متحده است و تاکید کرده است که بازار در این زمینه انعطاف‌پذیر است و پاسخ مثبتی خواهد داد. مقام‌های عربستانی نیز ضمن محکومیت این حمله، آمادگی کامل عربستان برای مقابله با این اقدام تروریستی را اعلام کرده‌اند. در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی آمده که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که در این حملات از اسلحه ایرانی استفاده شده و تحقیق جهت شناختن منبع این حملات ادامه دارد. عربستان محکومیت این تجاوز گسترده که صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند مورد تأکید قرار داده و تأکید کرد که هدف از این حمله در درجه نخست هدف قرار دادن عرضه انرژی جهانی است بر اساس این بیانیه، از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا به مسئولیت‌های خود در محکومیت عاملان این هجوم و رویارویی آشکار عمل کند.و عربستان از کارشناسان بین‌المللی و سازمان ملل دعوت به عمل آورده تا از تحقیقات مطلع شده و در انجام آن مشارکت کنند، ودر نهایت دربیانیه گفته شده که عربستان با تمام توان از توان لازم برای دفاع از سرزمین و ملت خود و دادن پاسخ دندان‌شکن به تجاوزها برخوردار است.در این میان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در گفت‌وگویی تلفنی با مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده تاکید کرد تهدیدهای ایران نه تنها علیه سعودی بلکه علیه منطقه و جهان است.مارک اسپر نیزدر این مکالمه ضمن تاکید بر حمایت کشورش از موضع سعودی در قبال حملات اخیر گفت که ایالات متحده آمریکا تمامی گزینه‌ها برای مقابله با حملات به پادشاهی سعودی را بررسی می‌کند.وزیر دفاع امریکا همچنین نقش عربستان از حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با خطر ایران که كشتيراني را تهدید می‌کندرا مورد تحسین قرار داد.وزیر دفاع آمریکا همچنین در سخنانی اعلام کرد که در نشستی که در کاخ سفید با حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ومقامهای اطلاعاتی و امنیتی با هدف ارزیابی اوضاع برگزار شده، شرکت کرده و امریکا بعد از مشاورت با متحدینش و ملاحظات حقوق بین الملل اقدام لازم و متناسب را در مورد ایران انجام خواهد داد.
. به گزارش سی ان ان در تحولی دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با ولیعهد بحرین از تائید قطعی دست داشتن جمهوری اسلامی در حملات به تاسیسات نفتی عربستان خودداری کرد و گفت: ما فکر می‌کنیم می‌دانیم چه کسی این کار را کرده است؛ به نظر می‌رسد از سوی ایران بوده اما هنوز مشغول کار بر روی آن هستیم و اگر به نتیجه قطعی برسیم اعلام خواهیم کرد.وی افزود که هیچ عجله‌ای برای واکنش نشان دادن به حملات علیه عربستان سعودی، متحد آمریکا وجود ندارد اما گزینه‌های زیادی مدنظر قرار دارد و با متحدان عرب و اروپایی نیز رایزنی خواهد شد.ترامپ افزود به دنبال جنگ با هیچ کسی نیستیم اما برای تمامی گزینه‌ها آماده هستیم و آمریکا امروز بیش از هر زمان دیگری در تاریخ آماده جنگ است.او با تاکید بر این که آمریکا صاحب بزرگترین و قوی‌ترین ارتش جهان است گفت که اگر شرایط اقتضا کند، ایالات متحده بیش از هر کشوری در تاریخ آماده واکنش نظامی است. وی در عین حال امکان دیپلماسی برای حل این تنشها را مردود ندانست وی گفت دیپلماسی با ایران هرگز پایان نمی‌یابد. نمی‌دانیم چه پیش خواهد آمد. می‌دانم ایرانی‌ها به دنبال توافقند. و زمانی این توافق روی خواهد داد. ترامپ همچنین روز گذشته در تویتی ضمن تاکید بر کمک کردن امریکا به هم‌پیمانان امریکا در منطقه، با بیان اینکه ایالات متحده نفتکش‌های بسیار کمی در منطقه خاورمیانه دارد، ایالات متحده را تولیدکننده درجه یک انرژی در جهان دانست و امریکا را بی‌نیاز از منابع جهانی نفت در خاورمیانه اعلام کرد.اگرچه حوثی‌ها مسئولیت حمله به تاسیسات نفتی عربستان را به عهده گرفته‌اند، اما مقام‌های سیاسی امریکایی معتقد هستند این ادعا دروغ است و حوثی‌ها به این ترتیب می‌خواهند برای خود اعتبار کسب کنند. با وجود اینکه پیکان اتهام در خصوص حمله به تاسیسات نفتی عربستان به سمت ایران است مقام‌های ایرانی آن را تکذیب کرده و گفته‌اند جمهوری اسلامی با وجود حمایت از مردم یمن نقشی در این حملات ندارد. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با رد ادعای نقش ایران در نابودی تاسیسات نفتی عربستان، دلیل حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان را جنایت‌های عربستان در سال‌های اخیر در یمن عنوان کرده و نقش ایران را در این حمله دروغ دانسته است
. بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که این اقدام به شدت بر بازار نفت تاثیر خواهد گذاشت و حذف این حجم بالای نفت از بازار جهانی نمی‌تواند بر بازار نفت تاثیر بگذارد. بنا بر تحلیل‌ها وابستگی اقتصادی امریکا به سوخت فسیلی و تاثیرپذیری بالای بازار داخلی امریکا از قیمت جهانی نفت، تاثیر بالایی بر بازار مصرف داخلی سوخت در ایالات متحده، گرانی‌های داخلی در امریکا و در نهایت وضعیت داخلی اقتصادی و انتخابات آتی ریاست جمهوری خواهد داشت، در این میان نباید از یاد برد که ایران یکی از تولیدکننده‌های صنایع جنگی و نظامی است و بعید نیست که این تجهیزات را به عنوان کمک نظامی یا از طریق فروش در اختیار شبه‌نظامی‌های یمن قرار داده باشد، برخی از کارشناسان ضمن آنکه نقش تسهیل‌کننده‌ی جمهوری اسلامی در ایجاد این حملات را انکار نمی‌کنند، تاکید دارد که صرف ایرانی بودن آنها دلیل بر این نیست که ایران مستقیما این حملات را انجام داده باشد. به هرحال در صورتیکه مشخص شود که این حملات از خاک ایران انجام شده و یا ایران در انجام این حملات مستقیما دست داشته باشد، میتواندتبعات حقوقی سنگینی برای ایران داشته باشد و در عین حال به منزله اعلان جنگ رسمی علیه عربستان است که میتواند تبعات سنگینی برای ایران داشته باشد .