دیدار رهبر جمهوری اسلامی با هیات دولت

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت دیدار و بر ضرورت قدرشناسی مسئولین از فرصت خدمت به مردم تاکید کرد. وی همچنین تاکید کرد مسئولان باید به تولید داخلی، رهایی کشور از وابستگی به درآمد نفت، توجه ویژه به بخش‌های پیشران اقتصادی نظیر مسکن، کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و اظهار داشت مسئولان باید تولیدکننده را به‌عنوان رزمنده جنگ اقتصادی ببینند.خامنه‌ای در ادامه‌ی اظهاراتش با اشاره به کشورهایی که بدون نفت به پیشرفت چشمگیری دست یافته‌اند، نفت را مهم‌ترین مانع در مقابل پیشرفت کشور عنوان کرد و گفت حتی در شرایط عادی هم کشورهای غربی بر اساس منافع خود تولیدکننده‌های نفت را تحت فشار قرار می‌دهند. رهبر ایران در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه برای فعالیت یک واحد تولیدی باید از هفتاد خوان عبور کرد دولت را موظف دانست این مشکل جدی و مقررات زائد را رفع کند. وی شکل گیری تحرک در زمینه‌های تولید صنعتی، کشاورزی، انرژی، پتروشیمی و لوازم خانگی را تحسین کرد و اظهار داشت این شرایط نشان می‌دهد کسانی که از بن بست در کشور حرف می‌‌زنند کاملا اشتباه می‌کنند.  رهبر جمهوری اسلامی افزود در اسلام ثروتمندشدن کافی نیست، بلکه هدف اصلی پیشرفت اقتصادی، تامین عدالت اجتماعی و ریشه‌کن شدن فقر است. وی اظهار داشت اگر با افزایش ثروت ایجاد عدالت اجتماعی مدنظر قرار نگیرد کشوری مانند امریکا ایجاد می‌شود که طبقات ضعیف مشکلات جدی دارند. 

خامنه‌ای همچنین با اشاره به اینکه دوسال باقیمانده از دوران دولت، مدت زمان کمی نیست و دولت می‌تواند با اولویت‌بندی مسائل ضروری را پیگیری کند، ارزیابی دولت از عملکرد یک‌ساله خود و بررسی نقاط قوت و ضعف خود را، یکی از برکات هفته دولت دانست و از دولت خواست در دو سال باقیمانده از حواشی و مسائل فرعی فاصله بگیرد. 

رهبری در ادامه با اشاره به تاکید صریح دشمنان بر اینکه نمی‌توان از طریق جنگ و تحریم اقتصادی بر جمهوری اسلامی غلبه یافت، اظهار داشت آنها اقدامات سازمان‌یافته خود را بر فعالیت‌های ضدفرهنگی و و تاثیرگذاری بر مغزها متمرکز کرده‌اند خامنه‌ای ضمن درخواست از مسئولین برای مقابله با هجوم همه جانبه دشمنان به مبانی دینی، انقلابی و اخلاقی، حساسیت نسبت به حجاب را مساله‌ای بجا و صحیح است و از همه دستگاه‌ها خواست تا دقت کنند بر اساس قانون عمل شود. وی تاکید کرد جمهوری اسلامی اعتقادی به بستن فضای فرهنگی کشور ندارد، اما با ولنگاری فرهنگی هم مخالف است. وی همچنین بر ضرورت رعایت موازین دینی و ظواهر مذهبی از جانب مدیران نیز تاکید کرد و آن را تأثیرگذار دانست و بر خویشتنداری مسئولان دولتی تاکید کرد و گفت مقام‌های سیاسی و دولتی باید تحمل خود را افزایش دهند تا با وقوع مشکلات بی‌تابی نکنند. 

اظهارات خامنه‌ای در خصوص وجود هفتاد  خوان بر سر راه تولید در کشور، در حالی ابراز می شود که این مشکلات با ساختار اجرایی و عملیاتی جمهوری اسلامی عجین شده است و فساد رانتی و فسادپرور جمهوری اسلامی در کنار اقداماتی که از بدو انقلاب برای محدود کردن اقدامات اقتصادی کلان، مصادره گسترده اموال تولیدکننده‌ها صورت گرفته از جمله مواردی هستند که بنا به گفته کارشناسان توسعه تولید در کشور را تا اطلاع ثانوی به تعوق انداخته است

. اظهارات تحسین‌آمیز رهبر ایران در خصوص گسترش تولید در کشور نیز در حالی عنوان می‌شود که از نظر کیفیت، محصولات تولیدشده‌ی داخل به جز مواردی که ایران قبلا در آنها سابقه تولید داشته‌است، محصولات قابل استفاده‌ای نیستند و به خصوص در زمینه محصولات الکترونیک و برقی که مهم‌ترین نیاز کشور هم هستند و بیشترین حجم واردات کشور را نیز تشکیل می‌دهند، تولید در ایران با اشکال عمده مواجه است و محصولات بی‌کیفیت داخلی مهم‌ترین عاملی هستند که مانع از توسعه تولید می‌شوند. کارشناسان معتقدند که جمهوری اسلامی باید این قاعده را بپذیرد که تولید صنعتی در زمینه صنایع خانگی که بخش مهمی از سرمایه کشور را می بلعد در ایران مزیت اقتصادی ندارد و تولیدکننده‌ها می‌توانند تمرکز خود را  بر دیگر حوزه‌ها من‌جمله صنایع ساختمانی و غیره متمرکز کنند و لزومی ندارد که ایران همچنان خود را متعهد بداند که در تمام زمینه‌ها مستقل شود و به خودکفایی برسد.