سخنگوی دولت ، شکنجه و اعترافات متهمان هسته ای

در حالی که واکنش‌ها درباره اعترافات مازیار ابراهیمی که یکی از متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای است، همچنان ادامه دارد، علی ربیعی سخنگوی دولت روز دوشنبه اعلام کرد دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل اتهاماتی که به افراد متهم در پرونده ترور دانشمنان هسته‌ای زده شده است، از آنها عذرخواهی کرده‌اند.
این در حالی است که پس از پخش اعترافات مازیار ابراهیمی در این خصوص که وی در ترور دانشمندان هسته‌ای نقش نداشته است، و اعترافات او در تلویزیون دروغ بوده است، واکنش‌های زیادی را در بین مقام‌های مختلف سیاسی در ایران ایجاد کرد. محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب با طرح سوال از وزیر اطلاعات از وی خواست درباره این پرونده و اظهاراتی که مازیار ابراهیمی در خصوص اجباری بودن اعترافات وی و اینکه وی تحت فشار به قتل دانشمندان هسته‌ای اعتراف کرده است، توضیح دهد. علی ربیعی سخنگوی دولت، در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه این اتفاق در دوران دولت روحانی رخ نداده است، درباره پرونده مازیار ابراهیمی اظهار داشت کارشناسانی که پرونده مازیار ابراهیمی را مورد بررسی قرار داده‌اند، کارشناسان ضدجاسوسی نبوده‌اند. مازیار ابراهیمی که در حال حاضر در آلمان زندگی می‌کند،‌ چند روز قبل اعلام کرده بود وی نه تنها در ترور دانشمندان هسته‌ای نقشی نداشته است،‌ بلکه مقام‌های جمهوری اسلامی و دستگاه‌های اطلاعاتی با اطلاع و اذعان به بیگناهی وی، او را وادار به اعتراف به قتل دانشمندان هسته‌ای در تلویزیون کرده‌اند. وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفته است بخشی از شکنجه‌ها با این هدف انجام شده است که او به ارتباط با فرزندان هاشمی رفسنجانی و ارتباط آنها با اسرائیل اعتراف کند.مازیار ابراهیمی ادعای ربیعی را رد کرد و گفت هیچ دلجویی از وی انجام نشده و گفته بخشی از فشارها در دولت روحانی انجام شده است .
برخی از تحلیل‌گران با علنی شدن این موضوع که اتهام به مازیار ابراهیمی بی‌مورد بوده، این نگرانی را مطرح می‌کنند که ممکن است جمهوری اسلامی در موارد مشابه به علت جلوگیری از تبعات گفتگوهای رسانه‌ای این افراد و برملاشدن پشت صحنه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی، به جای آزاد کردن افرادی که بیگناهی آنها مورد تایید دستگاه‌های اطلاعاتی قرار بگیرد، آنها را همچنان زندانی نگه دارد یا به قتل برساند تا اسرار اطلاعاتی جمهوری اسلامی که موجب تخریب بیش از پیش چهره جمهوری اسلامی می‌شود، همچنان پنهان باقی بماند. حالا به نظر می‌رسد با اعترافات مازیار ابراهیمی و اشاره‌ی او به این موضوع که دستگیرشده‌ها، نقشی در ترور دانشمندان هسته‌ای نداشته‌اند، اساسا متهمی هم در رابطه با ترور دانشمندان هسته‌ای وجود ندارد.و این ناتوانی دستگاه اطلاعاتی را در مقابله با چنین موضوع حیاتی نشان میدهد .