موگرینی و تلاش برای نجات برجام


به گزارش سی ان ان ،فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در بروکسل با اشاره به اینکه اولین تراکنش‌ها در چارچوب اینستکس در حال انجام هستند، گفت امروز همه متوجه شده‌اند که توافق هسته‌ای جایگزین ندارد. وی افزود اجرای کامل برجام از اهمیتی اساسی برای حفظ هر چه بیشتر آرامش در منطقه و خودداری از تشدید تنش‌ها برخوردار است.موگرینی همچنین در واکنش به اقدامات ایران برای کاهش تعهدات برجامی، با بیان این که هیچ‌کدام از کشورهای طرف توافق برجام، عدم پایبندی ایران را مصداق عدم پایبندی اساسی نمی‌دانند، گفت این کشورها فعلا قصد فعال کردن سازوکار حل و فصل اختلاف در برجام را ندارند. 

وی همچنین از ایران خواست به پایبندی کامل به برجام برگردد، اما در عین حال تاکید کرد تمامی گام‌هایی که ایران برداشته، از لحاظ فنی اقداماتی بازگشت‌پذیر هستند.در همین حال، جوزف بورل وزیر امور خارجه اسپانیا، که نامزد جایگزینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز هست گفته است کشورش در تلاش است تا محدودیت‌های اقتصادی اعمال شده علیه ایران را رفع کند.

وی تاکید کرد اتحادیه اروپا هرکاری که بتواند برای اطمینان حاصل کردن از اینکه هیچ محدودیت اقتصادی علیه ایران وجود نداشته باشد و شرکت‌های اروپایی بتوانند با ایران به مبادله بپردازند، انجام می‌دهد.وزیر امور خارجه اسپانیا که پیش از نشست شورای روابط خارجه اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران این اظهارات را بیان می‌کرد، در ادامه‌ی اظهاراتش با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا اقدامات تحریمی امریکا را به رسمیت نمی‌شناسد گفت اسپانیا خواهان الحاق به سازوکار ویژه اروپا برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس است.اروپا در روزهای اخیر و پس از آنکه ایران با افزایش غلظت اورانیوم، از میزان ۳.۶۷ درصد که در توافق برجام ذکر شده است عبور کرد، تلاش بی‌وقفه‌ای را آغاز کرده تا ایران را متقاعد سازد که در برجام بماند و به تعهدات پیشین باز گردد. اروپا با درخواست یک مهلت یک هفته‌ای اعلام کرده است نهایت تلاش خود ر ا خواهد کرد تا مبادلات تجاری ایران در قالب اینستکس قابلیت اجرایی شدن پیدا کند. گرچه انگلیس اعلام کرده است که ایران یک سال با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد، اما اروپایی‌ها همچنان نگران هستند که ایران تلاش‌ها برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را ادامه دهد و ایران نیز تاکید کرده است چنانچه منافع ایران از طریق برجام تامین نشود میزان غلظت اورانیوم را تا هر مقدار که بخواهد افزایش خواهد داد. 

آیت‌الله خامنه‌ای بارها تاکید کرده است جمهوری اسلامی به دلیل حرمت ساخت بمب اتمی، حتی به عنوان یک اقدام تهدیدآمیز هم اقدام به ساخت بمب اتمی نخواهد کرد، اما نگرانی‌ آمریکا از ایران برای ساخت بمب اتم با توجه به شعار نابودی اسرائیل همچنان ادامه دارد.