دولت ترامپ و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با امضای یک فرمان اجرایی اعلام کرد که واشینگتن «تحریم‌های سختی» علیه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و منصوبان او وضع می‌کند.

در فرمان اجرایی دونالد ترامپ تصریح شده است که این تحریم‌ها به دلیل «اقدامات مخرب ایران و گروه‌های نیابتی‌اش، به ویژه اقداماتی که ثبات را در خاورمیانه برهم می‌زنند، حمایت از تروریسم بین المللی، توسعه برنامه موشک‌های بالستیک، اقدامات غیر مسئولانه و تحریک آمیز ایران در آب های بین المللی از جمله حمله به دارایی‌های نظامی ایالات متحده و کشتی‌های غیر نظامی» اعمال می‌شوند.

منظور آقای ترامپ از دارایی های نظامی آمریکا، اشاره به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران در ۳۰ خرداد است.

رئیس جمهوری آمریکا گفته که دفتر رهبر جمهوری اسلامی نباید از تحریم‌ها مستثنی شود.

بر اساس فرمان اجرایی وی، هر شخص منصوب رهبر جمهوری اسلامی ایران یا منصوب شده به عنوان مقام حکومتی، یا به عنوان مدیر یک بنیاد واقع در ایران یا خارج از کشور که مالکیت یا اداره آن در دست یک یا چند بنیاد داخل ایران است نیز در فهرست تحریم‌ها قرار خواهند گرفت.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانش گفت: در نهایت رهبر جمهوری اسلامی مسئول آن چیزی است که به گفته وی، «اقدامات خصمانه این رژیم» است.

وی اظهار داشت: «این فرمان اجرایی… دسترسی رهبر جمهوری اسلامی، بیت رهبری و همچنین افراد نزدیک به وی و دفترش را از حمایت و منابع کلیدی مالی محروم خواهد کرد»

دقایقی پس از امضای این فرمان اجرایی، استیو منوچین وزیر امور خزانه‌داری به خبرنگاران گفت که ایالات متحده تا آخر هفته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را نیز در فهرست تحریم‌ها قرار خواهد داد.

آقای منوچین گفت که با فرمان اجرایی جدید رئیس‌جمهوری آمریکا «میلیاردها دلار دیگر از دارایی‌های ایران» مسدود خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد که هشت فرمانده سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های تازه ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا-فضا و محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران وارد این فهرست وارد شده‌اند.

آقای منوچین همچنین گفت پنج فرمانده سپاه هم از مناطق مختلف دریایی این نیرو در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

این پنج فرمانده عبارتند از: عباس غلام‌شاهی، فرمانده منطقه اول دریایی سپاه، رمضان زیرآهی، فرمانده منطقه دوم دریایی سپاه، یدالله بادین، فرمانده منطقه سوم دریایی سپاه، منصور روانکار، فرمانده منطقه چهارم دریایی سپاه و علی عظمایی، فرمانده منطقه پنجم دریایی سپاه. ‎

وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید گفت که تحریم‌های روز دوشنبه فقط واکنشی به سرنگونی پهپاد آمریکایی نیست، بلکه واکنشی به اقدامات قبلی ایران نیز هست.

هنوز مشخص نیست که متحدان ایران در مقابل این تحریم‌ها چه واکنشی نشان خواهند داد.وزیر امور خارجه روسیه پیش از این گفته بود در صورت اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، روسیه در این خصوص واکنش نشان خواهد داد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه  با بیان این موضوع که تصمیم آمریکا برای افزودن به تحریم‌ها علیه ایران به افزایش تنش‌ها دامن خواهد از امریکا خواسته است به جای تحریم بهتر است با ایران وارد گفتگو شود. روسیه خاطرنشان کرده بود اقدام امریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران به این معنی است که ایالات متحده نه تنها نمی‌خواهد تنش بین ایران و امریکا کاهش یابد، بلکه این تهدیدها و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به این معنی است که امریکا یک سیاست عمدی و هدفمند برای افزایش تنش در پیش گرفته است. در همین حال، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، بی‌انکه به صراحت نسبت به تحریم‌های ایالات متحده واکنش نشان دهد، روز دوشنبه اظهار داشت تیم ب تشنه جنگ و از دموکراسی بیزار است. او تاکید کرد تیم ب اهمیتی به منافع امریکا نمی‌دهد. ایران در شرایط ناگوار و پیجیده‌ای قرار گرفته است. ، به نظر می‌رسد هدف امریکا از اعمال این فشار گسترده بر ایران، منزوی کردن ایران در جامعه جهانی از یک سو و قطع ارتباط ایران با جامعه جهانی و به حداقل رساندن امکان تعامل و رایزنی مقام‌های جمهوری اسلامی و به ویژه وزیر امور خارجه از سوی دیگر است. اکنون ایران در شرایطی قرار گرفته است که نه می‌تواند در زیر فشارهای امریکا پاسخ ملایمی به امریکا بدهد، و نه قادر است با نادیده گرفتن این فشارهای گسترده و روزافزون به حیات اقتصادی وسیاسی و دیپلماتیک خود ادامه دهد.