برایان هوک و امکان تعامل دیپلماتیک با ایران


به گزارش رویترز  برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز شنبه در گفت‌‌وگو با یک نشریه انگلیسی زبان چاپ امارات عربی متحده ضمن اشاره به همکاری با متحدان آمریکا درخصوص ایران گفت که علی‌رغم تحریم‌های جدید، ایران هنوز هم می‌تواند به پیشنهاد‌های دیپلماتیک آمریکا مبنی بر مذاکره بر توافق جدید با تمرکز بر برنامه هسته‌ای و موشکی پاسخ دهد.

.وی گفت مواضع نیرو‌های خود را در منطقه افزایش داده ایم و من اینجا برای تقویت همکاری با متحدانمان جهت اعمال بازدارندگی برابر حملات ایران، انزوای دیپلماتیک این کشور و جلب حمایت برای خنثی ساختن نمایش قدرت ایران حضور دارم.هوک در ادامه افزود: ما همچنان همکاری با متحدان خود در منطقه در حوزه‌های متعددی از سیاست خارجی جدید علیه ایران را ادامه خواهیم داد.وی در مورد برجام گفت که ما امروز تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کردیم و ما سیاست تحریم علیه ایران را ادامه می‌دهیم.و ما از ایران می‌خواهیم که با ما وارد مذاکره شود تا به توافق جدیدی برای جایگزینی توافق قبلی که حدود یک سال پیش آمریکا از آن خارج شد، دست یابیم.او افزود یک سال پیش هنگامی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد، ما تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کردیم، تحریم‌های شدیدی که در نوع خود در تاریخ کم نظیر است. تحریم‌های نفتی وضع شده علیه ایران موجب شد که این کشور ۵۰ میلیارد دلار از در آمد‌های نفتی خود را از دست دهد.

او گفت ایران با استفاده از شبه نظامیان وابسته به خود در عراق و سوریه و با استفاده از حزب الله، حماس و حوثی‌ها در یمن تلاش می‌کند هلال شیعی ایجاد کند ورئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد اطمینان پیدا کند که سیاست خارجی ما با امارات و عربستان هماهنگ است.

برایان هوک درباره میانجیگری میان ایران و آمریکا گفت: تاکنون هیچ گفت‌‌وگوی دیپلماتیک بین ایران و آمریکا صورت نگرفته است. ایران با تمامی کشور‌هایی که قصد داشتند نقش میانجیگر میان ایران و آمریکا ایفا کنند، مخالفت کرد.وتصمیم ترامپ به حمله نکردن به ایران در راستای رعایت حقوق بشر بوده است