هشدار روحانی در مورد اقدام مجمع تشخیص مصلحت نظام


حسن روحانی رییس جمهور ،روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، هشدار داد در صورتی که لوایح پیوستن به FATF (کنوانسیون مقابله با تروریسم و پولشویی )تصویب نشود و روابط بانکی ایران با جهان دچار مشکل شود، او افزود روابط بانکی با دنیا باید گسترش  یابد و اگر دو لایحه‌ی باقی مانده‌ی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب نشود، کشور دچار مشکل خواهد شد.

رئیس جمهور اظهار داشت منافع ملی نباید قربانی منافع ناچیز و جزئی شود. وی البته توضیحی درباره این موضوع که منافع ناچیز و بحث‌های جزئی چه هستند نداد، اما تاکید کرد به خاطر بحث‌های جزئی نباید منافع کلان را از دست داد. حسن روحانی با بیان این موضوع که مجلس و دولت در زمینه تصویب لوایح سرفراز هستند، گفت همه نهادها و بخشها باید در زمینه تامین توقعات و انتظارات مردم تلاش کنند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام ماه‌هاست دولت را برای تصویب لوایح FATF سرگردان کرده است. نه لوایح را رد می‌کند و نه تایید و با تعویق زمان برگزاری جلسه مربوط به تصویب این لوایح، تلاش می‌کند که با وقت‌کشی، جلوی تصویب لوایح را بگیرد و زمان را به تعویق بیندازد.

اروپا تاکید کرده است در صورت قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اقتصادی امکان برقراری تعامل مالی و بانکی با ایران، حتی اگر مجاری قانونی لازم در اروپا برای انجام مبادلات مالی فراهم شود،‌ امکان‌پذیر نخواهد بود. مخالفان تصویب FATF اما می‌گویند تصویب این لوایح اطلاعات مالی ایران را در اختیار امریکا قرار می‌دهد و نیز امکان دور زدن تحریم‌ها را از ایران سلب می‌کند. آنها همچنین می‌گویند در صورت تصویب FATF، ایران امکان حمایت از گروه‌هایی مثل حزب‌الله و حماس را از دست خواهد داد.

این در حالی است که شرایط اقتصادی ایران روز به روز دشوارتر می‌شود و مضیقه‌ی اقتصادی ایران به طور دائم رو به افزایش است. با این وصف اظهارات رئیس جمهور در این خصوص که مردم دولت را در مشکلات آتی اقتصادی و بانکی مقصر ندانند، مشکلات مردم در زمینه اقتصادی را کاهش نخواهد داد و دولت تنها با سلب مسئولیت از خود، تلاش می‌کند تا خود را در مشکلات آتی که همه می‌دانند روز به روز وخیم‌تر خواهد شد، بی‌تقصیر نشان دهد.