بهروز کمالوندی: به مدت ۱۰ روز از سقف ۳۰۰ کیلیو اورانیوم عبور خواهیم کرد


رژیم ایران بار دیگر تاکید کرده است در صورتی که خواسته‌هایش در زمینه‌ی برجام تامین نشود،‌ تعهدات خود را کاهش خواهد داد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه با اشاره به اینکه سازمان انرژی اتمی در حال اجرای بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی است، گفته است ایران برخی از تعهدات برجامی را متوقف کرده است. وی در یک نشست خبری که روز دوشنبه در محل تاسیسات آب سنگین اراک برگزار شد، با اشاره به افزایش تولید اورانیوم و چندبرابر شدن ظرفیت تولید اورانیوم در کشور، گفت ایران به مدت ۱۰ روز از سقف ۳۰۰ کیلیو اورانیوم عبور خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه سازمان انرژی اتمی منتظر است تا مقام‌های کشور درباره گام دوم کاهش تعهدات برجامی تصمیم‌گیری کنند، گفت هنوز زمان برای اروپایی‌ها وجود دارد که به تعهدات خود در زمینه برجام عمل کنند.

گرچه روحانی در دیدار اخیر با سفیر جدید فرانسه در ایران تاکید کرده است صبر ایران رو به اتمام است و پاریس هنوز فرصت دارد تا نقش تاریخی خود را ایفا کند و برجام را حفظ کند،‌ با این وجود، مقام‌های اروپایی همچنان از ایران می‌خواهند صبوری پیشه کند و از زدن تیر به پای خود پرهیز کند .

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه از ایران خواسته است در مورد برجام صبور و مسئول باشد.در همین حال ترامپ باانکه خود با خروج از برجام کلید این بحران رازده است ، بیان این موضوع که ایران قرار است از محدودیت‌های ذخائر اورانیوم سرپیچی کند، تلاش کرد توجه جامعه جهانی را نسبت به اقدام ایران در فاصله گرفتن از برجام جلب کند و بنا به گفته تحلیل‌گران در زمان خود از این اقدام بهره لازم را ببرد.

کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند کاهش تعهدات برجامی توسط ایران به ایران آسیب گسترده‌ای خواهد زد. از ابتدا برجام با هدف محدودکردن اقدامات هسته‌ای ایران ایجاد شده و به علت اصرار و فشار ایران بود که کشورهای طرف توافق متعهد شدند امکان تجارت بین‌المللی و مبادلات بانکی را برای ایران فراهم کنند، اما موضوع اصلی برجام محدودشدن رفتارهای اتمی ایران بوده است و در واقع مبادلات تجاری و ارزی و بانکی به عنوان مشوق به ایران داده شده است. تحلیل گران همچنین معتقدند کاهش تعهدات برجامی توسط ایران، هزینه‌ی سنگینی برای ایران در صحنه بین‌المللی به دنبال خواهد داشت و از همه مهم‌تر جناح تندرو در امریکا فرصت خواهند یافت تا رویکردهای ایران‌هراسانه و حتی نظامی علیه ایران را تقویت کنند.