حمله کیهان به مواضع سفیر ایران در لندن


در حالی که مقام‌های سیاسی در کشور تلاش می‌کنند تا با اظهارات منطقی و تنش‌زدا، چالش بین ایران و امریکا را به حداقل برسانند و از احتمال وقوع درگیری نظامی در منطقه بکاهند، برخی گروه‌های تندرو در داخل کشور در تلاش برای خنثی‌کردن این اقدامات، همچنان به مواجهه تنش‌زا با موضوع ایران و جامعه جهانی ادامه می‌دهند. در واکنش به اظهارات بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن که گفته بود ایران پس از ضرب‌الاجل شصت روزه قصد خروج از برجام را ندارد و تاکید کرده بود که ایران به دنبال شروع درگیری با آمریکا نیست، روزنامه کیهان این اظهارات نسنجیده خوانده و گفته است سفیر ایران با این اظهارات به جامعه غربی این اطمینان را می‌دهد که لازم نیست اقدامی برای اجرای تعهدات خود انجام دهند. درو اکنش به اظهارات بعیدی نژاد، روزنامه کیهان،‌ که روزنامه نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای و رسانه‌ی تندروی ایران است، اظهارت سفیر ایران در لندن را در این خصوص که اقدامات جمهوری اسلامی پس از ضرب‌الاجل شصت  روزه به اروپا، در چارچوب برجام خواهد بود، نسنجیده خوانده و گفته است این اظهارات این پالس را به طرف اروپایی می‌دهد که ضرب‌الاجل ایران جدی نیست و لازم نیست تعهدات خود را انجام دهید.

در همین حال بعیدی نژاد در واکنش به این اظهارات گفته است وی به عنوان نماینده کشور موظف به تبیین مواضع رسمی ایران بر اساس مصوبات و تصمیمات رسمی شورای عالی امنیت ملی و دستگاه سیاست خارجی است و بر اساس ترجیح سردبیر و روزنامه‌نگاران کیهان اظهارنظر نمی‌کند. بعیدی نژاد همچنین تاکید کرده است اظهارات وی در گفتگو با بی بی سی جهانی به طور کامل انتقال نیافته است. سفیر ایران در لندن در اظهاراتش که در گفتگو با بی بی سی جهانی تاکید کرده بود دولت گام‌هایش را با احتیاط برداشته و تمام مردم ایران پشت موضع دولت هستند. وی گفته بود اگر اقدام مناسبی صورت نپذیرد، و ایران نتواند از منافع اقتصادی و تجاری برجام استفاده کند، برجام از بین می‌رود. بعیدی نژاد با تاکید بر اینکه گام‌های مقاومتی ایران فعلا در چارچوب برجام خواهد بود و ایران در این مقطع تصمیم ندارد از برجام خارج شود، گفته بود در این مقطع، تصمیم جمهوری اسلامی این است که از پارامترهای برجام به‌ عنوان ابزاری برای تشویق بیشتر شرکای خود برای اجرای تعهداتشان استفاده کند.وی در عین حال با اشاره به اینکه ملت ایران آماده ‌است با ایستادگی در مقابل واشنگتن هزینه این مقاومت را بپردازد، تاکید کرده بود وابستگی اقتصادی ایران به نفت بسیار کاهش یافته و ایران در صدد است نفت را به کالا تبدیل کند و گران‌تر بفروشد. دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، با وجود تهدیدهای گسترده‌ای که علیه اقدامات خنثای جامعه جهانی نسبت به احتمال خروج از برجام عنوان می‌کند، اما در عین حال در تلاش است که با هر مشقتی هست برجام را حفظ کند و در چارچوب برجام بتواند از طریق تهدید جامعه جهانی، به مطالبات خود در زمینه اقتصادی و تجاری دست یابد.

جمهوری اسلامی به خوبی می‌داند خروج ایران از برجام برابر است با انتقال بدون مکث پرونده ایران به شورای امنیت و دریافت رسمی مجوز جنگ با ایران از طرف سازمان ملل؛ موضوعی که دولت فعلی و دستگاه دیپلماسی فعلی در کشور به هیچ عنوان قصد ندارد خود را به آن ورطه بیندازد.