افزایش قربانیان انفجارتروریستی سریلانکا وواکنشهای جهانی

به گزارش سی ان ان در ادامه انفجارهای مرگبار در سریلاتکا  پلیس این کشور  از خنثی شدن یک بمب دست ساز در نزدیکی فرودگاه کلمبو، پایتخت این کشور خبر داد.این در حالی است که بامداد یکشنبه شش انفجار همزمان در سه کلیسا و سه هتل در سریلانکا 290 کشته و 470 زخمی به جا گذاشت. گزارشها حاکی است سی و پنج  نفر از کشته شدگان این انفجارها شهروندان خارجی هستند، که شش نفر انها بریتانیایی میباشند دو مورد از این انفجارها را که همزمان با عید پاک در شهر کلمبو، پایتخت، رخ داد، عاملان انتحاری انجام داده اند.انفجارها در این کلیساهای کاتولیک زمانی رخ داد مراسم عید پاک جریان داشت. هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.

یکی از کلیساهای منفجرشده آرامگاه سنت آنتونی است و سه هتل پنج ستارۀ منفجرشده نیز همگی از مکانهای محبوب گردشگران هستند. هفته گذشته رئیس پلیس سریلانکا با استناد به اطلاعات دریافتی از یک سرویس امنیتی خارجی گفته بود گروهی افراط‌گرا قصد دارد کلیسا‌ها را هدف قرار دهد.این بی توجهی به این هشدار مورد انتقاد قرار گرفته است . رسانه‌های سریلانکا دو فرد به نام‌های زهران هاشم و ابو محمد را به عنوان دو نفر از عوامل انتحاری انفجار‌های این کشور معرفی کرده‌اند. هاشم سابقه انتشار مطالبی در صفحه فیسبوک خود در دفاع از گروه تروریستی داعش را دارد. پلیس سریلانکا می‌گوید تاکنون بیست ویک  مظنون را در  رابطه با این حادثه بازداشت کرده است.

بعد از این حادثه دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا ، شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین و پوتین رییس جمهور روسیه  به همتایان سریلانکایی خود پیام همدردی ارسال و اعلام آمادگی برای کمک به این کشور کردند . وزیر خارجه ایران نیز پیام تسلیتی برای همتای سریلانکایی خود فرستاد