اقدامات مجلس در مقابل تحریم ها


اقدامات نمایشی و بی‌اثر مجلس در مقابله با تحریمهای امریکا ، صدای خود مجلسی‌ها را هم درآورده است. علیرضا رحیمی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اقدامات مکرر  نمایندگان مجلس در واکنش به تحریم‌ها و اعمال تحریم های مختلف علیه امریکا و محصولات امریکایی اظهار داشت در شرایطی که ایرانی‌ها بیش از یک میلیون ازمحصولات اپل را خریداری و استفاده میکنند تحریم شرکت اپل به شوخی بهارستانی شبیه‌تر است تا قانونگذاری در مجلس. وی در یادداشتی در توئیتر از مجلسی‌ها خواسته است فرایند مواجهه با تحریم‌ها را شعاری و بی‌خاصیت نکنند.

نمایندگان مجلس در روزهای اخیر و با طرح موضوع تحریم سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی، انواع و اقسام ترفندها را برای مقابله با اقدام امریکا و آن چه که خودشان آن را مقابله به مثل با  اقدام امریکا در خصوص تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌نامند، به کار گرفته‌اند.

نمایندگان مجلس شورای انقلاب اسلامی در تازه‌ترین اقدام خود در خصوص مقابله به مثل با تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط امریکا، با پیشنهاد طرحی دو فوریتی خواستار تحریم شرکت آمریکایی اپل شده‌اند.

بر اساس این طرح، نمایندگان مجلس درخواست کرده‌اند ورود و آزادسازی محصولات این شرکت به داخل کشور ممنوع شود و گمرک جمهوری اسلامی مسئول نظارت بر اجرای آن شود.همچنین در بخشی از این هرگونه تبلیغات محصولات اپل در داخل کشور ممنوع شده و وزارت ارتباطات موظف شده است از رجیستری محصولات این شرکت خودداری کند.

نمایندگان مجلس و بسیاری از افرادی که از چنین تحریم‌هایی سود می‌برند، معمولا مشکلات سیاسی بین ایران و امریکا را بهانه‌ای برای توسعه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی خود قرار می‌دهند. برای این افراد، تاکنون تحریم‌ها معمولا فرصتی بوده است که بتوانند اهداف تجاری و اقتصادی خود را به این ترتیب پیش ببرند.

برخی از کارشناسان این اقدام نمایندگان مجلس را تلاش برای جایگزینی محصولات بی‌کیفیت جدید و فراهم کردن زمینه برای تجارت این محصولات به داخل کشور به جای محصولات اپل عنوان کرده‌اند، ‌تا اقدامی واقعی برای مقابله با امریکاو معتقدند اهداف پشت پرده‌ی چنین رویکردی برای ممنوعیت استفاده از محصولات اپل، بیشتر اقتصادی و تجاری است، تا سیاسی و مقابله‌جویانه.

این در حالی است که علاوه بر آنکه بسیاری از شهروندان ایرانی حاضر به صرف‌نظر از استفاده از محصولات اپل در کشور نیستند، خود سیاسیون و همچنین بسیاری از مجلسی‌ها استفاده‌کننده‌ی محصولات اپل هستند.

چندسال قبل و در حالی که هنوز استفاده از گوشی آیفون چندان هم بین عموم مردم معمول نبود، انتشار تصاویری از حمید رسایی، نماینده ارزشی مجلس با گوشی آیفون، واکش‌های زیادی را بین مردم ایجاد کرده بود.

چند روز قبل نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رای قاطع، در طرحی سیزده ماده‌ای، کلیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به تصویب رساندند که به موجب آن، محدودیت‌ها بیشتر علیه ایران و شرکت‌ها و افراد حقیقی و حقوقی ایرانی اعمال شده است، تا طرف‌های خارجی