ابهام در موضع رهبر ایران در مورد پرداخت خسارتهای سیل


در حالی که آیت‌الله خامنه‌ای رهبرایران  چند روز قبل در نامه‌ای رسمی به رئیس جمهور، تاکید کرد برای جبران خسارت‌های سیل‌زده‌ها، از سایر منابع استفاده کند و برای جبران خسارت کشاورزان و مردم، از صندوق توسعه ملی استفده نکند، حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه اعلام کرد رهبری موافقت خود را برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت‌ سیل‌های اخیر اعلام کرده است. وی ضمن تشکر از رهبری برای پاسخ دادن به نامه دولت برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی، تاکید کرد رهبری در دیدار رئیس جمهور با وی،  بر استفاده از صندوق برای جبران خسرت‌های مردم تاکید کرده است. این اولین بار نیست که آیت‌الله خامنه‌ای در حوزه عمومی موضوعی را مطرح می‌کند و حسن روحانی ادعا می‌کند وی در جلسه خصوصی سخن متفاوتی را مطرح کرده است. گرچه آقای خامنه‌ای معمولا طوری مبهم و دوپهلو صحبت می‌کند که بعدا در صورت نتیجه‌بخش نبودن آن، بتواند ادعا کند او از ابتدا هشدارهای لازم را داده بود، اما در مورد موضوعاتی که نظر خود را به صراحت بیان می‌کند، کمتر پیش می‌آید که در خلوت و حضور مردم سخنانی تا این حد متضاد و متناقض ابراز کند.

اظهارات روحانی در این خصوص که خامنه‌ای در جلسه خصوصی بر استفاده از منابع صندوق توسعه برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل تاکید کرده است، در حالی عنوان می‌شود که رهبر جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای که به دولت نوشته تاکید کرد، خسارت‌های مردم در مناطق سیل‌زده از طریق بودجه حوادث غیرمترقبه و جابجایی بودجه‌ی عمرانی تامین شود.

موضوعی که به علت دستور دوماه قبل خامنه‌ای در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی برای تامین بودجه صداسیما و بودجه نظامی، مورد انتقاد گسترده در فضای رسانه‌ای قرار گرفت.